مشعل,انواع مشعل,مشعل گازسوز,مشعل گازوئیل سوز,مشعل دوگانه سوز,مشعل مازوت سوز,مشعل سه گانه سوز,عملکرد مشعل,اجزای مشعل شوفاژ

عملکرد و اجزای مشعل شوفاژ

  • جمعه 11 آبان 1397
  • 2707 نفر

مشعل تجهیزی است که با اختلاط مقدار معینی سوخت و هوا (براساس ظرفیت ) و سپس احتراق این مخلوط، انرژی سوخت را به انرژی گرمایی تبدیل می نماید.

جهت اطلاع از تعرفه نصب و سرویس سیستم های سرمایشی و گرمایشی بر روی عنوان زیر کلیک نمایید. نصب و سرویس سیستم های سرمایشی و گرمایشی در کرج و تهران

مشعل :

همانطور که میدانید مشعل تجهیزی است که با اختلاط مقدار معینی سوخت و هوا (براساس ظرفیت ) و سپس احتراق این مخلوط، انرژی سوخت را به انرژی گرمایی تبدیل می نماید. انرژی تولید شده توسط مشعل همزمان با دو روش جابه جایی و تشعشع به سیستم گرمایش یا حرارت مرکزی ساختمان انتقال داده می شود.
مشعل ها وظیفه ایجاد گرما در انواع دیگ ها، هیترها و حتی پکیج های گرمایشی را بعهده دارند و بعنوان قلب هرسیستم گرمایشی شناخته می شوند.
مشعل ها با پاشش سوخت (گاز، گازوییل، مازوت) و اختلاط آن با هوا و عبور مخلوط سوخت و هوا از شعله پخش کن و سپس احتراق این مخلوط توسط ترانس جرقه زن، حرارت مورد نیاز را در داخل محفظه احتراق دیگ یا کوره ایجاد می نمایند.
بدیهی است در هر مشعل و دیگ، تعدادی کنترل کننده مانند رله، فتوسل، یون و ترموستات وجود دارد که مقدار و زمان هرکدام از فرآیندهای مشعل را کنترل می نمایند.

انواع مشعل:

با توجه به کامل نبودن راندمان احتراق سوخت در مشعل ها و در نظر گرفتن برخی تلفات حرارتی، هنگام انتخاب مشعل، ظرفیت مشعل را حدود ۲۰ درصد بیشتر از ظرفیت دیگ در نظر می گیریم.
به ازاء هر ۳۰۰ متر افزایش ارتفاع از سطح دریا بدلیل کاهش غلظت هوا ، راندمان احتراق سوخت انواع مشعل ها حدود ۴% کاهش می یابد.
ارزش حرارتی هر متر مکعب گاز طبیعی تقریبا معادل K.cal 9200 می باشد.
ارزش حرارتی هر لیتر گازوئیل تقریبا معادل K.cal 8500 می باشد.
ارزش حرارتی هر کیلوگرم گازوئیل تقریبا معادل K.cal 10500 می باشد.
همچنین برای انتخاب مشعل ، پس از تعیین نوع سوخت و ظرفیت مناسب آن به قطر لوله شعله پوش مشعل جهت امکان قرار گرفتن در دیگ و نصب مشعل در جلوی دیگ توجه فرمایید.

مشعل ها از نظر نوع سوخت مصرفی :

مشعل گازسوز (GAS BURNERS):

این مشعل ها برای احتراق توسط گاز شهری طراحی شده اند. ابتدا گاز مصرفی توسط شیر برقی به داخل مشعل وارد میشود ذرات خارجی و ناخالصی های جریان گاز بعد از عبور از فیلتر گاز گرفته می شود و با مخلوط شدن با هوا آماده ی احتراق میباشد. مقدار دبی هوای ورودی نیز توسط دمپر هوا کنترل می شود تا مخلوط گاز و هوا مناسب ترین ترکیب برای احتراق را داشته باشند. بطور کلی این دستگاه ها از لحاظ نوع عملکرد به فن دار ، بدون فن و دمنده ای تقسیم می شوند.

مشعل گازوئیل سوز (LIGHT OIL BURNERS):

در این نوع از مشعل ها با شروع کار موتور ، فن هوادهی شروع به کار می کند. فن هوادهی در مشعل های گازوئیلی از نوع سانتریفیوژ می باشد. در مشعل های گازوئیلی الکتروموتور علاوه بر به حرکت دراوردن فن هوادهی وظیفه چرخاندن پمپ گازوئیل را نیز دارد بنابراین با کارکرد این پمپ گازوئیل و هوا با هم مخلوط شده و آماده احتراق میشود.

مشعل دوگانه سوز (DUAL BURNERS):

این دستگاه قابلیت کارکرد با گاز و گازوئیل را دارد.

مشعل مازوت سوز (HEAVY OIL BURNERS):

در این دستگاه ها ، نازل فرآیند پودر کردن سوخت و پخش کردن آن را انجام می دهد. نازل ها باید سوخت پودر شده را به گونه ای خارج کنند که در هر زاویه ی خاصی از جریان خروجی تعداد قطرات سوخت یکنواخت باشد. نصب پیش گرمکن سوخت در مشعل های مازوت سوخت نکته مهمی می باشد زیرا از منجمد شدن مازوت در فصل سرد جلوگیری می شود.

مشعل سه گانه سوز (MULTI BURNERS):

اگر به مشعل های دوگانه سوز ، سوخت مازوت را نیز اضافه کنیم مشعل سه گانه سوز خواهیم داشت . باید توجه داشت که در این دستگاه ها هم وجود پیش گرمکن سوخت ضروری می باشد تا از منجمد شدن مازوت در دمای پایین جلوگیری شود.

عملکرد کلی مشعل ها :

در مشعل های فن دارشروع عملکرد بر اساس فرمان ترموستات دیگ یا هیتر و طبق برنامه زمانبندی رله مشعل می باشد، به این ترتیب که ابتدا طبق فرمان رله فن هوادهی مشعل به مدت حدود ۳۰ تا ۶۰ ثانیه روشن شده و بعد ترانس جرقه زن مشعل شروع به ایجاد جرقه نموده و سپس شیر برقی سوخت مشعل (گاز ، گازوئیل یا مازوت) باز شده و سوخت از شیر برقی عبور کرده و وارد محفظه احتراق دیگ یا هیتر می شود. اکنون با وجود جرقه ترانس ، شعله در جلوی شعله پخش کن مشعل تشکیل می گردد .
پس از تشکیل شعله ، دیگر نیازی به جرقه یا قوس الکتریکی نیست و با فرمان فتوسل یا یون ،عملکرد ترانس جرقه زن متوقف گردیده و مشعل به عمل احتراق خود تا زمان رسیدن فرمان خاموش شدن از طریق ترموستات ادامه می دهد.
الکتروموتورفن هوادهی مشعل ها براساس ظرفیت مشعل تک فاز یا سه فاز بوده و دارای ۲۹۰۰ دور در دقیقه می باشند.
معمولا بدنه ی اغلب مشعل های گازوئیلی و گازی از نوع آلومینیوم ریخته گری است که قطعات موردنیاز برای عملکرد مشعل بر روی آن نصب می گردند.

انواع مشعل شوفاژ بر اساس نحوه احتراق

مشعل شوفاژ را به روش های زیادی می توان تقسیم بندی کرد: مهم ترین روش استفاده از نحوه احتراق آنهاست. در بعضی سوخت به صورت مستقل وارد محفظه احتراق می شود. درمشعل شوفاژ اتمسفر یک سوخت با سرعت زیاد از نازل خارج می شود که کاربرد این نوع مشعل شوفاژ کم بوده و در دستگاه های حرارتی تجاری دیده می شود.
هوای موردنیاز مشعل شوفاژ دمنده به وسیله یک فن دمنده تأمین می شود و اینها خود به دو دسته مشعل شوفاژ دمنده پیش مخلوط و مشعل شوفاژ مخلوط سر نازل تقسیم می شوند.
همچنین مشعل شوفاژ را میتوان بر اساس نوع کنترل احتراق به سه نوع کلی تقسیم بندی کرد: مشعل شوفاژ یک مرحله ای از سوخت مایع استفاده می کند و گاهی به آن مشعل شوفاژ افشانه ای نیز می گویند. این مشعل ها برای دیگ های حرارت مرکزی معمولی و کوچک به کار برده می شوند. مشعل دومرحله ای را در جایی به کار می بریم که تنظیم و تغییر مقدار گازوئیل ضروری است، در لوله ای که سوخت را از نازل به تانک برمی گرداند وسایلی نصب می کنند که عمل تنظیم را انجام می دهند. ساختمان مشعل های دومرحله ای دارای یک نازل مانند مشعل شوفاژ یک مرحله ای است، با این تفاوت که قسمتی از گازوئیل که به نازل می رسد توسط یک لوله مجدداً به منبع گازوئیل برمی گردد. بین نازل و منبع برای تنظیم فشار گازوئیل یک سوپاپ مغناطیسی نصب می شود؛ بدین ترتیب عمل تنظیم با تغییر فشار گازوئیل انجام می گیرد. طرز کار بدین ترتیب است که در مرحله اول این سوپاپ باز است و در نتیجه گازوئیل از راه لوله برگشت می تواند به راحتی به تانک برگردد.
نوع سوم، مشعل شوفاژ با تنظیم پیوسته است که در دیگ های با ظرفیت حرارتی بالا یا برای کارهای معین استفاده می شود. در آنها تنظیم درجه حرارت اهمیت ویژه ای دارد. ظرفیت مشعل باید به طریق پیوسته تنظیم شود یعنی آنکه تعویض از مرحله یک به دو و برعکس نباید یک دفعه انجام گیرد بلکه به طور پیوسته در هر لحظه فقط همان قدر سوخت مصرف می شود.

اجزای مشعل شوفاژ

اجزای مختلف مشعل شوفاژ به این صورت می باشد: اول از همه الکتروموتور است که عامل حرکت پمپ و پروانه است. این موتور دارای یک سیم پیچ اصلی است و معمولاً یک خازن نیز در مدار سیم پیچ راه انداز آن قرار داده می شود. فن یا پروانه قسمت دیگر است که روی محور موتور نصب می شود و با حرکت موتور به حرکت درمی آید.
پمپ گازوئیل جزو بعدی است که معمولاً آن را در مشعل شوفاژ فشار قوی به صورت دوار و یا چرخ دنده ای به صورت یک یا دو طبقه می سازند. در مسیر سوخت از پمپ به طرف نازل یک شیر برقی قرار می دهند تا در زمان خاموش بودن مشعل شوفاژ، از نشت گازوئیل به داخل اتاقک احتراق جلوگیری کند.
کوپلینگ قطعه ای است که حرکت الکتروموتور را به پمپ منتقل می کند و معمولاً از جنس پلاستیک است. جزو دیگر نازل است که گازوئیل را به صورت پودر به مقدار معین با چرخش با زاویه معین به شکل مشخص و به صورت تصفیه شده به داخل دیگ می پاشد. قسمت هفتم نیز تراسفورماتور است که در آن انرژی الکتریکی به انرژی مغناطیسی تبدیل می شود و انرژی مغناطیسی نیز می تواند به انرژی الکتریکی تبدیل گردد.
دیگر بخش های مشعل شوفاژ: شعله پخش کن سر راه ورود هوا به اتاقک احتراق قرار می گیرد. چشم الکتریکی داخل لوله مشعل شوفاژ رو به شعله قرار می گیرد، اگر شعله تشکیل نشود مقدار مقاومت الکتریکی چشم زیاد خواهد بود و جریانی از آن نمی گذرد ولی اگر شعله تشکیل شود به مشعل شوفاژ اجازه ادامه کار را می دهد و دست آخر بدنه مشعل شوفاژ گازوئیلی و گازی از نوع چدن ریخته گری است که قطعات مختلف مشعل شوفاژ روی آن نصب می گردد.

جهت اطلاع از تعرفه نصب و سرویس سیستم های سرمایشی و گرمایشی بر روی عنوان زیر کلیک نمایید. نصب و سرویس سیستم های سرمایشی و گرمایشی در کرج و تهران
سرویس موتورخانه,عیب یابی موتور خانه,سرویس کار موتورخانه,موتورخانه, چیلر در موتورخانه, دیگ ها در موتورخانه,سرویس و عیب یابی موتور خانه در کرج و تهران

موتورخانه و نحوه سرویس کردن موتورخانه در کرج و تهران

تعمیر و نگه داری موتورخانه شامل کوچکترین کار موتورخانه مانند چک کردن فشار و دمای اجزای موتورخانه تا کارهای بزرگتر مانند تعویض و یا تعمیر قطعات موتورخانه می شود.
مشعل ,مشعل گازسوز,مشعل‌های دوگانه‌سوز,مشعل جت فشاری,مشعل‌های Air/Steam-Atomized,مشعل‌های Rotary Cup,مشعل‌های Low pressure atomizing,تعمیر و عیب یابی مشعل موتورخانه,مشعل های خانگی وصنعتی,مشعل با فشار كم,مشعل با سوخت مايع سنگين,مشعل گازي,مشعل سه گانه سوز,مشعل های دو سوخته گاز و مایع,تعمیر و راه اندازی مشعل شوفاژ در کرج و تهران

انواع مشعل و مراحل عیب یابی مشعل شوفاژ

مشعل دستگاهی است که با ترکیب مقدار معینی هوا و سوخت (به این عمل احتراق گفته می‌شود) در یک فضای ایمن، انرژی سوخت را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کند که در اثر این احتراق مقداری گاز نیز تولید شده که از راه دود کش خارج می‌شود.
 روش نصب رادیاتور,مزایای رادیاتور,خرید رادیاتور,ویژگی رادیاتور,نصب حوله خشک کن,انواع رادیاتور شوفاژ,نحوه اتصال رادیاتور,تعویض شیر رادیاتور,نصب شوفاژ,پره رادیاتور,قیمت نصب شوفاژ,محل نصب رادیاتور شوفاژ,نصب رادیاتور شوفاژ در کرج و تهران

انواع رادیاتور شوفاژ،مزایا و چگونگی نصب رادیاتور شوفاژ در کرج و تهران

رادیاتورهای شوفاژ یکی از پرکاربرد ترین تجهیزات گرمایشی در ساختمان های عمومی و منازل می باشند.نصب رادیاتور شوفاژ معمولا پس از پایان عملیات ساختمانی و همراه با نصب شیرالات صورت میپذیرد.
پکیج,مزایای پکیج,رسوب گیر پکیج,انواع پکیج,پکیج زمینی,پکیج دیواری,نصب پکیج ,تعمیر پکیج,تعمیر پکیج در تهران,تعمیر پکیج در کرج,تعمیر پکیج در کرج و تهران

تعمیر پکیج | مزایای پکیج نسبت به سایر وسایل گرمایشی و تعمیر پکیج در کرج و تهران |

پکیج دیواری ، یکی از کم مصرف ترین و به صرفه ترین سیستم گرمایشی دنیاست اما پس از گذشت چند سال ممکن است که فرسوده شوند و نیاز به تعمیر پکیج داشته باشند. هنگامی که مشکلی برای پکیج و آبگرمکن دیواری به وجود می آید باید سریعا برای تعمیر پکیج دیواری خود اقدام کنید و برنامه ای برای سرویس پکیج دیواری در نظر بگیرید. زیرا اگر یک پکیج دچار خرابی و یا از کار افتادگی شود ، زندگی ساکنان را مختل می کند .