
تعمیر مشعل موتورخانه | نصب مشعل شوفاژ در کرج و تهران | عیب یابی مشعل شوفاژ
- 24/07/1397 11/05/1399
- سه شنبه 24 مهر 1397
- 11517 نفر
مشعل دستگاهی است که با ترکیب مقدار معینی هوا و سوخت (به این عمل احتراق گفته میشود) در یک فضای ایمن، انرژی سوخت را به انرژی گرمایی تبدیل میکند که در اثر این احتراق مقداری گاز نیز تولید شده که از راه دود کش خارج میشود.برای نصب و تعمیر مشعل موتورخانه با ما تماس بگیرید.
نصب و تعمیر مشعل شوفاژ یکی از خدمات حرفه ای و مهم است که حتما باید توسط افراد با تجربه و حرفه ای در این زمینه انجام شود.بیتا سرویس از افراد حرفه ای و متعهد در زمینه تعمیر و نصب مشعل شوفاژ بهره میبرد که با یک تماس شما در اسرع وقت در محل حاضر شده و کار تعمیر و نصب مشعل شوفاژ را انجام خواهند داد.در ادامه مقاله با کلیات مهمی از مشعل و همچنین نصب مشعل شوفاژ و تعمیر مشعل شوفاژ آشنا خواهید شد.
سرویس و تعمیر مشعل شوفاژ و موتورخانه
مشعل وسیله ای برای انتقال نهایی سوخت مایع یا گاز به همراه هوا، به اتاق اشتعال دیگ یا هر دستگاه دیگر مصرف كننده سوخت و احتراق و كنترل آن می باشد.كار اصلی مشعل ایجاد گرمایش است. بیشترین و پركاربردترین استفاده مشعل در صنعت گرمایش به عنوان موتور احتراق بویلرهاست.
در انواع دیگ های به کاررفته در موتورخانه ها مشعل هایی با ظرفیت های كاری متفاوت استفاده می شود.اساس كار مشعل موتورخانه بدین شكل است كه با پاشش سوخت (عمدتا گاز یا گازوییل) از طریق ورودی و ایجاد جرقه، حرارت مورد نیاز را به صورت شعله تامین می کند.تعمیر مشعل شوفاژ کاری بسیار فنی است و افراد بی تجربه نمی توانند این کار را انجام دهند چون ممکن است باعث ایجاد مشکلات جدی در موتورخانه شود.برای استفاده از خدمات تعمیر مشعل شوفاژ و نصب مشعل شوفاژ با بیتا سرویس تماس بگیرید.
نصب مشعل شوفاژ( موتورخانه )
یکی دیگر از خدمات بیتا سرویس نصب مشعل شوفاژ است.همان طور که در بالا اشاره شد این کار بسیار فنی است و باید حتما از تعمیرکار موتورخانه کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از خدمات نصب مشعل موتورخانه و تعمیر مشعل موتورخانه با ما تماس بگیرید.
مشعل چیست ؟
مشعل دستگاهی است که با ترکیب مقدار معینی هوا و سوخت (به این عمل احتراق گفته میشود) در یک فضای ایمن، انرژی سوخت را به انرژی گرمایی تبدیل میکند که در اثر این احتراق مقداری گاز نیز تولید شده که از راه دود کش خارج میشود. این انرژی تولید شده توسط دو روش جابهجایی و تشعشع به محیط اطراف انتقال داده میشود. مشعلها بر اساس: پروفیل شعله تولید شده، نوع سوخت، طریقه اشتعال، ظرفیت کاری و … تقسیمبندی میشوند. کار اصلی مشعل ایجاد گرمایش میباشد که با توجه به نیاز کار، مشعل مورد نظر را انتخاب میکنند. یکی از بزرگترین استفادههای مشعل در صنعت گرمایش به عنوان موتور احتراق بویلرها میباشد. در انواع دیگها مشعلهایی با ظرفیت کاری متفاوت استفاده میشود. طرز کار مشعل بدین شکل میباشد که با پاشش سوخت (گاز، گازوییل، مازوت) از طریق ورودی و ایجاد جرقه حرارت مورد نیاز را به صورت شعله به داخل کوره هدایت میکند. در مشعل و دیگ تعدادی کنترلکننده وجود دارد که میزان و زمان هر کدام از فرایندهای مشعل را کنترل میکنند. برای مثال ترموستات دیگ و کنترل دود که گاهی به جای آن از سلول فتوالکتریک استفاده میشود به طور خودکار باعث کار کردن و از کار افتادن مشعل میشود.
تعریف یک سیستم ایجاد آتش یا مشعل عبارت است از:
1. قراردادن آتش در سطوح مفید پخش گرما
2. وارد کردن و نگهداشتن جرقه
3. مخلوط کردن سوخت و هوا
4. تبخیر سوختهای مایع و جامد
5. متناسب کردن میزان سوخت و هوا
6. تامین سوخت و هوا با یک دبی و فشار مناسب برای تجهیزات، با توجه به پنج موضوع قبلی و با ایمنی در هر سطح مورد نیاز در فرایند.
برای تعمیر و سرویس موتورخانه با سرویس کارهای ما تماس بگیرید.بیتا سرویس نماینده رسمی ایران رادیاتور آماده ارائه بهترین خدمات در زمینه های زیر است:
عیب یابی و تعمیر مشعل شوفاژ در کرج و تهران
همانطور که با مطالعه همین چند خط متوجه شدید ایمنی در کار تعمیر و راه اندازی مشعل شوفاژ بسیار حائز اهمیت است و تنها افراد متخصص و حرفه ای قادر به انجام این کار می باشند لذا پس از تحقیق می توانید تعمیر و راه اندازی مشعل شوفاژ خود را به هر یک از مجموعه های فنی واگذار نمایید. در صورت تمایل چنانچه در کرج و تهران ساکن هستید میتوانید از مشاوره با گروه تخصصی بیتا سرویس حاضر در دفاتر تهران و کرج بهره ببرید.
دفتر تهران 02133060066
دفتر کرج 02636510100
مشعل گازسوز
این مشعلها برای احتراق گاز طبیعی طراحی شدهاند. دبی سوخت گازی لازم در این مشعلها، توسط شیر برقی کنترل شده و هوای لازم برای احتراق آنها، توسط یک دمنده که بر روی محور موتور نصب شده است، تأمین میشود. دبی این هوا توسط دمپر هوایی که در ساختمان مشعل نصب شده است، کنترل میشود.
جریان گاز از یک فیلتر عبور کرده، با هوای احتراق مخلوط شده و آمادهٔ احتراق میشود. اگر فشار هوای احتراق از حدی کمتر شده و یا دبی سوخت از مقدار مورد نظر بیشتر یا کمتر شود، این موضوع توسط سنسورهای فشارِ تعبیهشده در مشعل حس شده و مشعل به وسیلهٔ یک رلهٔ کنترلی، خاموش میشود. در صورت مناسب بودن تمام شرایط ذکر شده، در نهایت مخلوط سوخت گازی و هوا، توسط جرقه (که به وسیلهٔ یک ترانس ولتاژ بالای نصبشده در ساختمان مشعل ایجاد میشود) و یا به وسیلهٔ شعلهٔ یک شمعک که در مسیر خروجی جریان قرار میگیرد، محترق میشود. همچنین به منظور یکنواخت کردن و پایدار سازی شعله، از یک شعلهپخشکن در جلوی نازل سوخت استفاده میشود. به منظور کنترل فرایند احتراق، از یک سنسور به نام میلهٔ یونیزاسیون، در مسیر شعله استفاده میشود. در صورت برقرار شدن شعله و وجود حرارت، یک جریان الکتریکی در آن برقرار شده و رلهٔ مشعل با دریافت این جریان به عملکرد خود ادامه میدهد. اگر به هر علت، تغییری در وضعیت این جریان رخ دهد، مشعل توسط رله خاموش میشود.
مکانیزم عملکردی مشعلهایی که با سوخت مایع کار میکنند را میتوان به صورت زیر بیان کرد:
سوخت مایع میبایست به صورت پودر تبدیل شود تا احتراق روی آن به خوبی انجام گیرد. سوخت مایع پودر شده میبایست با هوا ترکیب شود. دمای ترکیب باید تا بالای دمای احتراق افزایش یابد. یک ورودی پیوسته از سوخت و هوا باید تأمین شود. محصولات احتراق باید از محفظهٔ احتراق خارج شوند. مشعلها انواع مختلفی دارند، اما در ساختمان تمامی آنها دو فصل مشترک وجود دارد:
1. نیاز به اتمیزه کردن سوخت مایع دارند.
2. نیاز به ترکیب سوخت با هوای احتراق دارند.
علت اتمیزه کردن سوخت مایع این است که بیشتر سوختها در حالت مایع به راحتی محترق نمیشوند. به عنوان مثال اگر یک کبریت روشن را درون یک محفظهٔ حاوی نفت فرو کنیم، شعلهٔ آن به سرعت خاموش میشود. لذا برای محترق کردن این قبیل سوختها، نیاز است تا آنها را از حالت مایع به حالت پودر (اتمیزه) تبدیل کنیم. اتمیزه کردن سوخت، سطح تماس آن را با اکسیژن هوا بیشتر کرده و احتراق آن را آسانتر میکند. به عنوان یک مثال، میتوان توسط یک نازل، دبی ۱ گالن بر ساعت سوخت نفتی در فشار عملکردی ۷ بار را به بیش از ۵۰ میلیارد قطرهٔ روغن در ساعت تبدیل کرد. سایز این قطرهها از ۰٫۰۰۰۲ تا ۰٫۰۱ اینچ متغیر است. به وسیلهٔ این فرایند سطح تماس سیال در حدود ۳۸۰۰ برابر افزایش مییابد. اگر اتمیزه شدن ناقص صورت گیرد، سایز قطرات خیلی بزرگ خواهد بود و این ذرات به صورت ناقص محترق شده و به صورت نیم سوز از شعله خارج میشوند. این مسئله به صورت پرتاب شدن ذرات آتش در شعله دیده میشود و تنها باعث احتراق ناقص و پایین بودن راندمان نشده و باعث تشکیل رسوب در محفظهٔ احتراق نیز میشود.
به صورت کلی چهار گروه اصلی از مشعلهای مایع سوز وجود دارند که هر کدام از آنها سوخت را به روش خاصی اتمیزه میکند:
جت فشاری Pressure jet
روتاری کاپ Rotary cup
Air/stem-atomized
Low pressure air atomizing
مشعل جت فشاری
در این مشعل، سوخت فشرده شده و از درون یک نازل عبور داده میشود. این نازل، سوخت را پودر میکند، آن را با هوای احتراق مخلوط کرده و باعث احتراق میشود. در سوختهای نفتی سنگین، فشار اتمیزه کردن باید تا ۳۰ بار بالا رود و در سوختهای نفتی سبک، این فشار تا ۶ بار میرسد.
مزایای مشعل جت فشاری:
– اتمیزه کردن خوب سوخت
– نازلهای به کار رفته در آنها نسبتاً ارزانتر است.
– تعمیر و نگهداری آنها به راحتی انجام میشود.
– قابل اطمینان هستند.
معایب مشعلهای جت فشاری:
– یک افت کوچک در فشار اتمیزه کردن یا افزایش جزئی در ویسکوزتهٔ سوخت، باعث افزایش سایز قطرات شده و در نتیجه موجب کاهش راندمان احتراق میشود.
– به طور کلی برای مصارف بزرگ مناسب نیستند.
مشعلهای Air/Steam-Atomized
در این نوع از مشعل، سوخت در فشار کمتری نسبت به مشعلهای جت فشاری معمولی، به درون نازل تغذیه میشود (کمتر از ۶ بار). بخار یا هوای فشرده نیز به درون نازل تغذیه میشود. سوخت و هوا به خوبی درون نازل با یکدیگر مخلوط میشوند. پس از آن ترکیب مذکور از نازل خارج شده، انبساط یافته و یک اسپری از سوخت اتمیزه شده را ایجاد میکند.
مزایای مشعلهای Air/Steam-Atomized:
– تا حدی تغییر در کیفیت سوخت را تحمل میکنند.
– نیازی به پمپ سوخت فشار بالا ندارند.
– ساده و پایا کار میکنند.
معایب مشعلهای Air/Steam-Atomized:
– به هزینهٔ اولیهٔ بالایی نیاز دارند.
– ممکن است احتراق آنها دشوار باشد.
– برای مصارف بالا مناسب هستند.
– نباز به منبع تأمین بخار یا حجم وسیعی از هوای فشرده دارند.
– نازلهای آنها گران است.
مشعلهای Rotary Cup
در مشعلهای روتاری کاپ سوخت در فشار کمی (۲٫۵ بار) وارد انتهای یک محفظهٔ در حال دوران شده و به سمت دیوارهٔ این محفظه پرتاب شده و به صورت یک فیلم بسیار نازک از سیال، از لبههای محفظه خارج میشود. محفظهٔ دورانی این مشعلها توسط بک موتور الکتریکی با سرعتی در حدود 5000RPM دوران میکند. یک فن اصلی هوا، به صورت هم مرکز با محفظهٔ دورانی، دوران کرده و هوا را اطراف بخش خارجی محفظه میدمد. این هوا با فیلم سیال برخورد کرده و آن را به قطرات کوچک تبدیل میکند.
مزایای مشعلهای Rotary cup:
– عملکردی پایدار دارند
– تغییر در ویسکوزیتهٔ سیال تأثیر آن چنانی بر روی آنها ندارد.
معایب مشعلهای Rotary cup:
– قیمت بالا
– نیاز به تنظیمات هر روزه دارند
– عملکرد پیچیدهای دارند.
مشعلهای Low pressure atomizing
در این مشعلها سوخت مایع در فشار بسیار کم (۰٫۵-۰٫۲ بار) وارد یک جریان هوای سرعت بالا میشود. هوای پر سرعت، سوخت را به قطرات ریز تبدیل کرده و آشفتگیهای موجود در هوا، سوخت و هوا را با هم ترکیب کرده و آن را بیشتر اتمیزه میکند. منبع تأمین هوا، معمولاً یک دمندهٔ فشار بالا است.
مزایای مشعلهای Low pressure atomizing:
– بسیار پایدار بوده و میتواند حجم زیادی از سوخت را مشتعل کند.
– هزینهٔ اولیهٔ نسبتاً کمی نیاز دارند.
– از آنجا که به هوا یا بخار فشرده نیاز ندارند، هزینهٔ عملکرد کمی دارند.
معایب مشعلهای Low pressure atomizing:
– اتمیزه کردن را به بهترین نحو انجام نمیدهند.
– معمولاً برای کورههای خیلی داغ یا خیلی بزرگ مناسبند.
نام برخی قطعات مشعل گازسوز ، شرح و نقش قطعه در مشعل گازسوز
1. شیر قطع کننده دستی:شیر دستی در ابتدای خط گاز نصب میشود. با بستن این شیر در ورودی، گاز در همه کنترلکننده و مشعل قطع شده و امکان جداسازی آنها را فراهم میکند. شیر دستی روی خط گاز مشعل که توسط سازنده ارائه میشود عموماً وجود ندارد امـّا این شیرها برای راهاندازی و عملکرد عادی لازم است. شیر دستی باید قابلیت کارکرد با فشار 5/1 برابر حداکثر فشار تغذیه را داشته باشد.
2. فیلتر:تجهیزات خط گاز مانند رگلاتور و شیرهای برقی در مقابل ناخالصیهایی مانند زنگ لوله و آشغال حساس هستند. فیلترهای گاز جهت محافظت تجهیزات در مقابل نفوذ ذرات خارجی، رسوبات و سایر ذرات موجود در گاز کاربرد دارد.فیلتر متشکل از یک بدنه آلومینیومی و یک پد از الیاف پلیپروپیلن است. پد فیلتر متشکل از سوراخهای کوچکتر از 50 میکرون است. این پد یک بار مصرف بوده و میبایست حداقل سالی یک بار تعویض شود و قابل تمیز کردن نیست.
3. شیربرقی:شیرهای برقی گاز از جنس آلومینیوم ساخته میشود و مشابه شیر برقی آب و بخار مجهز به یک سیم پیچ (بوبین) هستند که با برق دار شدن سیم پیچ و ایجاد میدان مغناطیسی هسته آهنی متصل به دیسک جذب شده و آنرا از روی نشیمنگاه به بالا میکشد و در نتیجه مسیر عبور گاز گشوده میشود. با قطع برق و از بین رفتن میدان مغناطیسی دیسک مجدداً به پایین حرکت کرده و مسیر مسدود میشود. یک فنر در مسیر برگشت به بسته شدن سریع و کامل دیسک کمک میکند.شیرهای برقی گاز از لحاظ نحوه باز و بسته شدن به دو صورت تک ضرب و تدریجی تقسیمبندی میشوند.
در شیر تک ضرب با برق دار شدن سیم پیچ شیر فوراً باز شده و جریان گاز از آن عبور میکند و با قطع برق نیز سریعاً بسته میشود. شیرهای تک ضرب در کنترل گاز مشعلهای کوچک بهتنهایی جهت قطع و وصل گاز به مشعل استفاده میشود. اما در مشعلهای بزرگ تر تنها به عنوان شیر ایمنی در خط گاز نصب میشود و شیر تدریجی است که وظیفه تامین گاز مشعل را به عهده دارد. عملکرد شیر تدریجی مشابه شیر تک ضرب است با این تفاوت که با برق دار شدن سیم پیچ و جذب هسته آهنی، شیر به آرامی باز میشود. کنترل این فرآیند شبیه به کمک فنر خودرو است. در بالای شیر یک محفظه روغن قرار دارد که با برق دار شدن سیم پیچ و بالا رفتن هسته آهنی روغن موجود در آن به آرامی تخلیه میشود و در نتیجه دیسک به آرامی از روی نشیمنگاه بالا رفته و مسیر را به تدریج میگشاید.
4. ترانس جرقه:عملکرد ترانس جرقه نیز همانند ترانسفورماتورهای دکلهای انتقال برق(ترانسفورماتور کاهنده) است اما به شکل عکس(ترانسفورماتور افزاینده) بدین معنی که ترانس جرقه از ولتاژ پایین(ولتاژ برق شهری) ولتاژ بالا(معمولا10.000ولت) را ایجاد میکند. وظیفه ترانس جرقه ایجاد جرقه و شروع عمل احتراق است.
نصب و تعمیر مشعل شوفاژ خود را به ما بسپارید.
5. الکترود جرقه:الکترود جرقه از یک میله فلزی معمولاً از جنس آلیاژ نیکل کروم ساخته میشود که توسط یک عایق سرامیکی عایق شده است. حداقل مقاومت بین سرامیک و زمین باید بزرگتر از 60 مگا اهم باشد.وظیفه الکترود جرقه زن، ایجاد جرقه و روشن کردن مخلوط سوخت و هوا میباشد. ولتاژ مورد نیاز ایجاد جرقه به وسیله ترانس جرقه تامین میشود.
6. شعله بین: مشعل باید بتواند تشکیل شعله را تشخیص دهد تا چنانچه با ورود سوخت شعله تشکیل نشد مشعل را قطع ایمن نماید.
7. رله کنترلی:رله مشعل در واقع رهبر ارکستر مشعل است. بدین مضموم که فرمانهای اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و دستی در راهبری دستگاه به این رله وارد شده و فرمان مناسب جهت ادامه کار مجموعه صادر میشود. به عبارتی با شناخت کامل از نوع فرمانهای ورودی و خروجی و همچنین آشنایی با ایرادهای بوجود آمده در کنترل باکسها میتوان اغلب اشکالات در سیستم را حل کرد.
8. پرشر سوئیچ گاز برای کنترل فشار گاز
9. پرشر سوئیچ هوا جهت کنترل و اطمینان از جریان هوای لازم برای احتراق
10. فن و الکتروموتور جهت دمیدن هوای لازم برای احتراق در داخل دیگ
11. دمپر تنظیم هوا: دمپر برای تنظیم مقدار هوای لازم جهت احتراق کامل کاربرد دارد . در مشعل های کوچک و تک مرحله به صورت دستی و در مشعلهای دو مرحلهای و یا مشعلهای با عملکرد پیوسته برای تنظیم هوای احتراق از دمپر موتورهای هوا استفاده میشود. دمپر موتور مشعل در واقع یک سرو موتور است که با دریافت فرمان از رله مشعل در دوجهت ساعتگرد و یا پاد ساعتگرد شروع به گردش میکند.
12. شعله پخش کن :در قسمت جلوی مشعل قراردارد و متشکل از یک صفحه فلزی مشبک است. شعله پخش کن باعث فرم دادن به حرکت هوا و سوخت میشود و در نتیجه نوع شعله ایجاد شده در محفظه احتراق را تنظیم میکند.
13. نشت یاب : وظیفه دستگاه نشت یاب بررسی وضعیت نشتی شیرهای برقی است تا چنانچه به هر علت شیرها دچار نشتی شدند برای جلوگیری از بروز خطرات احتمالی کد خطا اعلام کند و مشعل را از کار بی اندازد.
انتخاب مشعل
سازندگان مشعل قدرت حرارتی هر مشعل را در جدولهایی ارائه میدهند. این اعداد شامل حداقل و حداکثر قدرت حرارتی یک مشعل است. از آنجاییکه قدرت حرارتی مشعل در فشار اتسمفر(سطح دریای آزاد) به حداکثر خود میرسد برای انتخاب مشعل مناسب میبایست به ازاء هرهزار متر ارتفاع از سطح دریا 13% به قدرت مشعل انتخابی افزود. بنابراین در شهرهایی که از سطح دریا ارتفاع زیادی دارند به مشعلهای بزرگتری نسبت به شهرهای پست احتیاج است.
برخی از عیوب مشعل شوفاژ
عيب |
علت |
چگونگي رفع عيب |
فشار گاز کافي نيست |
فشار شبکه گاز شهر کم است کليد فشار گاز از تنظيم خارج و يا معيوب شده است. فيلترکثيف شده است. |
با شرکت گاز تماس بگيريد. تنظيم يا تعويض کنيد. آن را تميز و يا درصورت نياز تعويض کنيد. |
موتور کار نميکند. |
برق وارد مشعل نميشود. الکتروموتور سوخته است. کليد برق و يا سيم کشي برق مشعل دچار مشکل شده است. رله خراب است. ترموستات و يا پرشر سوئيچ درست کار نميکند. فن نميچرخد. خازن موتور سوخته است. ( موتورهاي تک فاز ) کونتاکتور يا بي متال دچار اشکال شده است ( موتورهاي سه فاز ) |
برق ورودي و يا فيوز اصلي را چک کنيد. تعويض کنيد. بررسي و درصورت نياز اصلاح نمائيد. سه فاز ورودي را چک نموده و علت کشيدن جريان بالا را مرتفع نمائيد. |
موتور کار ميکند اما جرقه نميزند. |
پرشر سوئيچ هواي مشعل خراب شده است. سيم کشي و يا لوله مکش هواي پرشر ايراد دارد. رله مشعل خراب است. ترانسفورمر جرقه خراب است. موتور دمپر خراب است و يا صفحه دمپر گير کرده است. کابلهاي جرقه صدمه ديده اند و يا الکترودهاي جرقه اتصال کوتاه کرده يا خرابند. |
بررسي و اصلاح کنيد. موتور دمپر را تعويض و يا رفع عيب نمائيد و گير صفحه دمپر را مرتفع کنيد. اتصال کوتاه را مرتفع و يا الکترودها را تعويض کنيد. |
مشعل روشن ميشود ولي چند ثانيه پس از تشکيل شعله خاموش ميشود. |
پرشر هوا درست کار نميکند. سنسور شعله درست کار نميکند. رله خراب است. در مشعلهاي دو شيره ممکن است باز شدن شير دوم نسبت به باز شدن صفحه دمپر تاخير داشته باشد. اتصال فاز و نول به پايه رله برعکس است. ( موتورهاي تک فاز ) |
تنظيم و يا تعويض کنيد. وضعيت ميله يونيزاسيون و يا فتوسل را بررسي نموده و درصورت نياز تعمير و يا تعويض نمائيد. بادامک شير دوم را تنظيم نمائيد. فاز و نول را جابجا کنيد. |
مشعل در حين کار مکرر خاموش ميشود. |
شعله تنظيم نيست. فاصله بين الکترودها زياد است. افت ولتاژ برق در شبکه رخ داده است. افت فشار گاز در شبکه رخ داده است . |
جريان گاز و هوا را تنظيم کنيد. فاصله راتنظيم نمائيد. مشکل را مرتفع نمائيد . با شرکت گاز تماس بگيريد. |
شعله پس ميزند. |
سيستم جرقه زن اشکال دارد. گاز يا هوا بيش از مقدار مورد نياز است. |
الکترودها را بررسي نموده و درصورت نياز تعمير و يا تعويض نمائيد. ترانسفومر جرقه را درصورت خرابي تعويض کنيد. اتصال کاب جرقه به الکترودها را بررسي و درصورت شل بودن سفت کنيد و درصورتيکه اتصال به بدنه دارد آن را جدا کنيد. آنرا بررسي و تنظيم کنيد. |
صداي احتراق زياد است. |
ديگ يا دودکش کثيف است. مقطع دودکش کوچک است و يا گرفتگي دارد. دمپر دودکش کوچک است و يا گرفتگي دارد. نسبت اختلاط هوا و گاز مناسب نيست. فن کوچک است. |
تميز کنيد. دودکش را تعويض و يا گرفتگي را مرتفع کنيد. تنظيم کنيد. با سايز مناسب تعويض کنيد. |
سرو صداي مشعل زياد است. |
دريچه تنظيم هوا لقي دارد. فن در جاي خود محکم نيست. موتور درست نصب نشده است. ياتاقانهاي موتور معيوبند. ترانسفورمر جرقه خراب است. کوپلينگ شکسته و يا خراب است. مشعل در جاي خود محکم نيست. |
محکم کنيد. بررسي و اصلاح کنيد. موتور را تعويض کنيد. |
چک لیست عيب يابي سريع مشعلهاي گازوئيل سوز
عيب |
علت |
چگونگي رفع عيب |
مصرف گازوئيل زياد است. |
درصد هوا زياد و ميزان CO2 پائين است. هوا چرخش لازم جهت مخلوط شدن با گازوئيل را ندارد. نازل بزرگ و يا خيلي کوچک است. لوله مکش گازوئيل نشتي دارد. فشار گازوئيل کم است. |
صفحه دمپر را تنظيم کنيد. شعله پخش کن را نظافت و يا درصورت نياز تعويض کنيد. نازل را متناسب با ظرفيت مورد نياز انتخاب کنيد. شلنگ يا لوله مکش را تعويض کنيد. فشار را تنظيم کنيد. |
موتور کار نميکند. |
برق وارد مشعل نميشود. الکتروموتور سوخته است. کليد برق و يا سيم کشي برق مشعل دچار مشکل شده است. رله خراب است. ترموستات و يا پرشر سوئيچ درست کار نميکند. فن نميچرخد. خازن موتور سوخته است. ( موتورهاي تک فاز ) کنتاکتور يا بي متال دچار اشکال شده است ( موتورهاي سه فاز ) |
برق ورودي و يا فيوز اصلي را چک کنيد. تعويض کنيد. سه فاز ورودي را چک نموده و علت کشيدن جريان بالا را مرتفع نمائيد. |
موتور کار ميکند اما مشعل روشن نميشود. |
پرشر سوئيچ هواي مشعل خراب شده است. سيم کشي و يا لوله مکش هواي پرشر ايراد دارد. رله مشعل خراب است. ترانسفورمر جرقه خراب است. کابلهاي جرقه صدمه ديده اند و يا الکترودهاي جرقه اتصال کوتاه کرده يا خرابند. گازوئيل در منبع تمام شده است. لوله مکش پمپ هوا ميکشد و يا گرفتگي دارد. نازل گرفتگي دارد. فيلتر کثيف است. چشم فتوسل نور ميبيند يا پالس خطا ميفرستد. |
اتصال کوتاه را مرتفع و يا الکترودها را تعويض کنيد. منبع را پر کنيد. منفذ را پيدا و تعمير و يا گرفتگي را مرتفع نمائيد. آن را تميز کنيد. نور را برطرف و يا چشم را تعويض کنيد. |
مشعل روشن ميشود ولي کمي پس از تشکيل شعله خاموش ميشود. |
لوله مکش پمپ هوا ميکشد و يا گرفتگي دارد. لوله ها يا شير ها منفذ دارند. سوخت تمام شده است. چشم فوتوسل کثيف و يا خراب شده است. |
لوله را تعويض و يا گرفتگي را مرتفع کنيد. منفذ را پيدا و ترميم کنيد. منبع گازوئيل را بررسي کنيد. چشم را تميز و يا تعويض کنيد. |
شعله کوتاه و نامنظم است. |
نازل گرفتگي دارد. فشار براي پودر کردن سوخت کافي نيست. |
آن را تميز کنيد. پمپ را بررسي کنيد و درصورت فرسودگي چرخ دنده ها آنها را تعويض کنيد. فيلتر کثيف شده است، تعويض کنيد. پمپ هوا ميکشد، منفذ را پيدا و ترميم کنيد. منبع گاروئيل بيش از حد پائينتر از مشعل است.. درسيستم دوشيره ممکن است کلکتور نشتي داشته باشد. آن را پيدا و مرتفع نمائيد. |
شعله دود ميکند. |
فن کثيف و يا شل شده است. هواي احتراق کافي نيست. نازل فرسوده يا کثيف بوده و يا اندازه و زاويه مخروط آن صحيح نيست. نازل نسبت به شعله پوش خيلي عقب است. فشار پمپ کافي نيست. دودکش کثيف و يا مسدود شده است. |
تميز کنيد. دمپر هوا را بررسي و تنظيم کنيد. آن را تعويض کنيد. فاصله را تنظيم کنيد. پمپ را بررسي کنيد. آن را تميز و يا گرفتگي آن را بررسي کنيد. |
شعله پس ميزند. |
سيستم جرقه زن اشکال دارد. هوا بيش از مقدار مورد نياز است. سوخت درست پودر نميشود. |
الکترودها را بررسي نموده و درصورت نياز تعمير و يا تعويض نمائيد. ترانسفومر جرقه را درصورت خرابي تعويض کنيد. اتصال کاب جرقه به الکترودها را بررسي و درصورت شل بودن سفت کنيد و درصورتيکه اتصال به بدنه دارد آن را جدا کنيد. پمپ را بررسي کنيد و درصورت فرسودگي چرخ دنده ها آنها را تعويض کنيد. فيلتر کثيف شده است، تعويض کنيد. پمپ هوا ميکشد، منفذ را پيدا و ترميم کنيد. منبع گاروئيل بيش از حد پائينتر از مشعل است.. درسيستم دوشيره ممکن است کلکتور نشتي داشته باشد. آن را پيدا و مرتفع نمائيد |
صداي احتراق زياد است. |
ديگ يا دودکش کثيف است. مقطع دودکش کوچک است و يا گرفتگي دارد. دمپر دودکش کوچک است و يا گرفتگي دارد. نسبت اختلاط هوا و گازوئيل مناسب نيست. فن کوچک است. نازل بزرگ و يا کثيف است و يا زاويه اش مناسب نيست. نازل بيش از حد جلو رفته است. فشار پمپ گازوئيل درست نيست. |
تميز کنيد. دودکش را تعويض و يا گرفتگي را مرتفع کنيد. تنظيم کنيد. با سايز مناسب تعويض کنيد. با نازل مناسب تعويض کنيد. آن را درجاي مناسب خود قرار دهيد. |
سرو صداي مشعل زياد است. |
دريچه تنظيم هوا لقي دارد. فن در جاي خود محکم نيست. موتور درست نصب نشده است. ياتاقانهاي موتور معيوبند. ترانسفورمر جرقه خراب است. کوپلينگ شکسته و يا خراب است. مشعل در جاي خود محکم نيست. چرخ دنده هاي پمپ گازوئيل فرسوده اند . گازوئيل هوا دارد. |
لقي را برطرف کنيد. محکم کنيد. بررسي و اصلاح کنيد. موتور را تعويض کنيد. پمپ و لوله هاي سوخت را وارسي و اصلاح کنيد. |
تعمیر و عیب یابی مشعل موتورخانه
معاینه فنی موتورخانه ها و به دنبال آن تنظیم مشعل و سایر تجهیزات موتورخانه و از بین بردن ایرادات فنی یافت شده، روش بسیار سودمندی برای کاهش مصرف انرژی و کاهش تولید گازهای آلاینده و سمی است و همزمان با کاهش آلودگی هوا و ارتقا سطح سلامت، ایمنی و رفاه ساکنان، نزدیک به 5 الی 10 درصد صرفه جویی در مصرف انرژی را هم به دنبال دارد. در همین راستا، عملکرد مشعل به عنوان یکی از اجزای کلیدی موتورخانه، بایستی به طور مداوم بررسی و در صورت نیاز، عیب یابی شده و در جهت رفع عیوب آن، تعمیرات لازم به عمل آید.برای تعمیر مشعل شوفاژ با بیتا سرویس تماس بگیرید.
چنانچه مشعل گازی در ابتدای کار، با مشکل مواجه شود، موارد زیر را بررسی نمایید:
• برق مشعل
• مسیر سوخت(شیر مغناطیسی گاز و رگولاتور گاز و کلید فشار هوا)
• وضعیت کلیدها روی پنل کنترل
از طرف دیگر، سرویس ونگهداری مشعل گازوییلی باید حداقل یک بار در سال و به ترتیب زیر انجام گیرد:
• کلید برق مشعل را در ظرفیت خاموش قرار می دهیم
• فتوسل را بیرون آورده و با یک پارچه خشک ولطیف آن را تمیز می کنیم
• اتصال کابلهای ولتاژ قوی ترانسفورمر را باز می کنیم
• اتصال لوله های سوخت را از پمپ باز می کنیم
• شعله پخش کن را باز کرده وآن را تمیز می کنیم
• نازل و اجزای داخلی آن را تمیز می کنیم
• الکترودها را به دقت تمیز کرده و در جای خود قرار می دهیم و بررسی می کنیم که تنظیم باشد
• فیلتر داخل پمپ را خارج و به دقت تمیز کرده و در سر جای خودش قرار می دهیم
• کابلها و لوله های باز شده را مجددا به نحو صحیح در سر جای خود قرار می دهیم
در جدول زیر، شماری از عیب های رایج مشعل موتورخانه با ذکر علت و همچنین راهکار پیشنهادی، آورده شده است
شماره |
عیب |
علت |
چگونگی رفع عیب |
1 |
کافی نبودن فشار |
کم بودن فشار شبکه گاز از تنظیم خارج شدن کلید فشار گاز و یا معیوب شدن آن کثیف شدن فیلتر |
با شرکت گاز برای تنظیم فشار گاز تماس بگیریم کلید را تنظیم و یا تعویض کنیم فیلتر را تمیز کنیم |
2 |
کار نکردن موتور در حالت بسته بودن اتصال برق خراب بودن کلید فشار هوا وجود اشکال در مشعل یا سیم کشی خراب بودن خازن موتور خراب بودن رله مشعل خراب بودن موتور |
کلید فشار هوا را تنظیم کنیم کلید مشعل را تنظیم کنیم و یا سیم کشی مشعل را بررسی و اشکال آن را رفع کنیم موتور را تعویض کنیم |
|
3 |
کار نکردن موتور به علت باز بودن مدار برق مشعل |
سوخته بودن فیوز اصلی جریان برق سوخته بودن فیوز مخصوص شعله وجود اشکال در سیم کشی موتور به پایه رله تنظیم نادرست اکوستات معیوب بودن کلید فشار هوا |
فیوز اصلی جریان برق را تعویض کنیم فیوز مخصوص مشعل را تعویض کنیم سیم کشی موتور را بررسی و اشکال را برطرف کنیم اکوستات را بررسی و تنظیم کنیم کلید فشار هوا را تنظیم کنیم |
4 |
کار نکردن درست مشعل از تنظیم خارج شدن کلید فشار هوا یا خراب شدن آن |
کلید فشار هوا را تنظیم یا تعویض کنیم |
|
5 |
ریست شدن رله چند ثانیه پس از تشکیل شعله |
کثیف یا معیوب بودن میله یونیزاسیون متصل نشدن بدنه مشعل به زمین برعکس بودن اتصال فاز و نول به پایه |
وضعیت میله یونیزاسیون و مدار آن را بررسی و اشکال را برطرف کنیم رله را تعویض کنیم اتصال بدنه مشعل را به زمین وصل کنیم فاز و نول را در جای خود صحیح وصل کنیم |
6 |
جرقه زده نشدن |
اتصال کوتاه شدن الکترودهای جرقه و یا خراب بودن آن معیوب شدن کابل های جرقه خراب شدن ترانسفورمر جرقه خرابی رله |
الکترودها را تنظیم یا تعویض کنیم کابل های جرقه را تنظیم کنیم ترانسفورمر جرقه را تعضویض کنیم رله را تنظیم کنیم |
7 |
خاموش شدن مکرر مشعل در حین کار |
تنظیم نبودن شعله زیاد بودن فاصله بین الکترودها باز نشدن گاز شیر مغناطیسی و درست عمل نکردن ترانسفورمر جرقه |
جریان گاز و هوا را تنظیم کنیم فاصله بین الکترودها را تنظیم کنیم ولتاژ را حتی الامکان تقویت کنیم |
8 |
جرقه زده نشدن در عین حال که بادزن مشعل مدام کار می کند |
خراب شدن سرو موتور معیوبی رله گیر کردن دریچه هوای مشعل |
سرو موتور را تعویض کنیم رله معیوب را تنظیم کنیم دریچه هوای مشعل را رفع گیر کنیم |
9 |
پس زدن شعله |
وجود اشکال در سیستم جرقه زنی نیاز به گاز یا هوا بیش از مقدار لازم |
الکترودها را بررسی و در صورت لزوم تنظیم یا تعویض کنیم ترانسفورمر جرقه را در صورت خرابی تعویض کنیم اتصال کابل جرقه به الکترودها را بررسی و در صورت شل بودن سفت کنیم و اگر اتصال بدنه کرده است آن را برطرف کنیم گاز یا هوا را بررسی و تنظیم کنیم |
11 |
زیاد بودن صدای مشعل |
لق خوردن دریچه تنظیم هوا محکم نبودن دریچه تنظیم هوا در جای خود نصب نادرست موتور در جای خود معیوبی یاتاقان های موتور |
لقی دریچه را برطرف کنیم بادزن را در جای خود محکم کنیم موتور را درست نصب کنیم یاتاقان های موتور را تعویض کنیم |
12 |
کار نکردن موتور |
سوخته بودن فیوز اصلی جریان برق سوخته بودن فیوز برق شعله وجود اشکال در سیم کشی برق ویا کلید برق خرابی رله درست کار نکردن اکوستات یا ترموستات نچرخیدن بادزن سوختن الکتروموتور و یا خرابی خازن آن قطع بودن سیم کشی موتور به پایه رله |
فیوز را تعویض کنیم کلید برق و یا سیم کشی برق مشعل را بررسی و اصلاح کنیم رله خراب را تعویض کنیم اکوستات یا ترموستات را بررسی و در صورت نیاز تعویض می کنیم بازردن را بررسی و گیر آن را برطرف می کنیم الکتروموتور سوخته یا خازن را تعویض می کنیم سیم کشی موتور به پایه رله قطع شده را وصل می کنیم |
13 |
جرقه زده نشدن با کار کردن موتور |
تمام شدن گازوییل در منبع کشیده شدن لوله مکش پمپ هوا یا داشتن گرفتگی در آن گرفتگی نازل کثیفی فیلتر فاصله زیاد الکترودها قطع بودن اتصال جرقه زن به پایه لره معیوبی ترانسفورمر جرقه معیوبی الکترودها اتصال بدنه الکترودها |
اگر گازوییل در منبع تمام شده باشد، آن را پر می کنیم لوله مکش پمپ هوا می کشد یا گرفتگی دارد، مکان سوراخ را پیدا کرده و برطرف کردن گرفتگی آن نازل را باز می کنیم و تمیز می کنیم فیلتر را تمیز می کنیم فاصله الکترودها زیاد باشد برق مشعل را قطع و فاصله آن را تنظیم می کنیم اتصال جرقه زن به پایه را وصل می کنیم الکترودهایمعیوب را تعویض می کنیم الکترودهای اتصال یافته را جدا می کنیم و اتصال را برطرف می کنیم |
14 |
مشعل روشن شده و کمی بعد از آن خاموش می شود |
کشندگی لوله مکش پمپ هوا یا گرفتگی آن |
سوراخ را پیدا کرده و برطرف می کنیم منبع گازوئیل را بررسی و پر می کنیم |
15 |
پودر شدن نامناسب سوخت و کوتاه و نامنظم بودن شعله |
گرفتگی نازل کافی نبودن فشار برای پودر کردن سوخت |
نازل را تمیز می کنیم اگرفشار برای پودر کردن سوخت کافی نباشد، پمپ را بررسی می کنیم. ممکن است چرخ دنده های آن فرسوده باشند، آن ها را تمیز می کنیم فیلتر کثیف شده آن را تمیز می کنیم اگر پمپ هوا می کشد سوراخ را پیدا کرده و آن را درست می کنیم اگر منبع گازوییل بیش از حد مجاز سه متر پایین تر از مشعل قرار دارد، آن را به حد مجاز برسانیم اگر سیستم دولوله ای است، شاید توپی میان بر از جایش خارج شده است،آن را سرجایش بگذاریم |
16 |
صدای احتراق زیاد است |
کثیفی دیگ یا دودکش کوچک بودن یا گرفتگی مقطع دودکش تنظیم نبودن یا کاملا باز بودن دمپر دودکش بزرگی یا کثیفی نازل و یا درست نبودن زاویه اش بیش از حد جلو رفتگی نازل درست نبودن فشار پمپ گازوییل مناسب نبودن مخلوط هوا و گازوییل |
دیگ و دودکش را تمیز می کنیم با دودکش مناسب تعویض و گرفتگی را رفع کنیم دمپر دودکش را تنظیم کنیم با نازل مناسب تعویض کنیم نازل را در جای مناسب قرار دهیم فاشر پمپ گاز را اصلاح می کنیم دریچه هوا و دبی پمپ را تنظیم می کنیم |
تنظیم مشعل گازی ایران رادیاتور
مشعلهای گازی ایران رادیاتور از پرمصرفترین مشعلهای موجود در بازار تاسیسات مکانیکی ایران هستند.
با توجه به اهمیت طول عمر و کیفیت عملکرد و بهرهوری در سیستمهای مکانیکی، آشنایی با شیوه تنظیم آنها، ضروری است.
مشعلهای گازی نیز به عنوان زیرمجموعه ای از تاسیسات مکانیکی از این قاعده مستثنی نیستند. در ادامه نکاتی ارزشمند در مورد تنظیم مشعلهای گازی ایران رادیاتور خدمت شما عزیزان آوردهایم:
• در مسیر گاز ورودی به مشعل حتما از فیلتر مناسب استفاده شود.
• برنامه منظمی به صورت ماهیانه و سالیانه جهت سرویسهای دورهای مشعل در نظر گرفته شده و اجرا شود.
• محفظه احتراق و دیگ از نظر دودهگرفتگی به صورت مرتب بازدید و سالیانه شستوشو و دودهزایی گردد.
• بازدید از دودکش به منظور بررسی صحت عملکرد و کنترل آن.
شما میتوانید برای نصب و تعویض رادیاتور هم با همکاران ما در بیتا سرویس تماس بگیرید.
برنامه PM پیشنهادی جهت تنظیم مشعل گازسوز در قالب جدول زیر در اختیار شما دوستان قرار داده شدهاست:
شماره |
شرح فعالیت |
بازه زمانی انجام فعالیت |
توضیحات |
1 |
بازدید و کنترل ظاهری شکل و رنگ شعله |
روزانه |
رنگ شعله باید آبی بوده و بوی خام سوزی نداشته باشد |
2 |
کنترل وبازدید المان های برقی از نظر دما و آمپر مصرفی |
هفتگی |
وضعیت آمپر عبوری از تجهیزات و استحکام اتصالات بررسی گردد |
3 |
کنترل وضعیت دمپر هوا |
هفتگی |
عملکرد دمپر هوا و میزان باز بودن دمپر کنترل و پیچ های تنظیم سفت شوند |
4 |
کنترل و بازدید فیلتر گاز |
ماهیانه |
درصورت کثیف شدن فیلتر نسبت به تعویض یا نظافت آن اقدام شود |
5 |
نظارت و کنترل عملکرد یون مشعل |
ماهیانه |
یون بازدید و عملکرد آن کنترل گردد و اتصال ارت و فاصله آن با عصایی ارت چک گردد |
6 |
کنترل سیستم جرقه زنی مشعل و کیفیت جرقه سر الکترودها و در صورت لزوم تنظیم و نظافت الکترودها |
ماهیانه |
جرقه مناسب آبی رنگ است که در صورت وجود مشکل در وایرها یا ترانس ضعیف خواهد بود. همچنین در صورت کثیف شدن یا به هم خوردن فاصله الکترودها باید این فاصله تنظیم گردد. |
7 |
شست و شوی دیگ و سرویس و نظافت کامل مشعل |
ماهیانه |
سرویس کامل مشعل شامل نظافت و تمیز کردن بلور ، کنترل بلبرینگ ها ، تست الکتروموتور، رله و ... می باشد |
آموزش کامل تعمیر مشعل شوفاژ و عیب یابی انواع مشعل های خانگی وصنعتی
به طور معمول مشعل ها همراه و متناسب با ديگ انتخاب مي شوند و به ميزان مصرف سوخت بر حسب ليتر در ساعت و كيلو گرم در ساعت يا گالن در ساعت مشخص مي شوند. با داشتن قدرت حرارتي ديگ و ارزش حرارتي سوخت مايع , مي توان نوع مشعل و ميزان مصرف سوخت را انتخاب كرد .منتهی چون مقداري حرارت سوخت از راه دود كش و تلفات ديگر به هدر مي رود , در موقع محاسبه , راندمان مشعل را بايد در نظر داشت.برای تعمیر مشعل شوفاژ حتما باید از یک فرد با تجربه کمک بگیرید.
بيشتر گازوييل مصرف مي شود , مي توان مصرف مشعل را از تقسيم قدرت حرارتي ديگ (QB) در حاصل ضرب ارزش حرارتي هر كيلو گازوييل ( حدود ۱۰۰۰۰ كيلو كالري ) در راندمان مشعل كه بين ۶/. تا ۸۵/. است را به دست آورد.چون وزن مخصوص گازوييل ۸/. است . بنابراين به ازاي هر ليتر حدود ۸۰۰۰ كيلو كالري حرارت توليد خواهد شد كه اين مقدار BTU 32000 است. اگر راندمان متوسط مشعل ها را ۷۸/. انتخاب كنيم , به ازاي هر ليتر گازوييل معادل BTU25000 حرارت توليد خواهد شد. با پيدايش سوخت هاي مايع و محسناتي كه نسبت به سوخت هاي جامد دارند, روز به روز در مشعل ها پيشرفت حاصل شده است و امروزه تقريبا در اكثر ديگ هاي حرارت مركزي و صنايع , سوخت مايع مصرف مي شود و در نتیجه وجود مشعل ها ضروري است. مشعل ها از لحاظ پودر كردن سوخت به سه نوع تقسيم مي شوند:
• فشاري
• با فشار بخار يا فشار هوا
• با فشار ضعيف هوا
سوخت با فشار يك تلمبه به داخل ديگ پاشيده مي شود و هوا نيز به طور طبيعي از اطراف نازل سوخت پاش وارد مي شود.
با فشار بخار يا فشار هوا
سوخت به وسيله فشار هوا يا بخار به داخل ديگ فرستاده مي شود.در اين مشعل جريان سوخت از منبع تا پستانك به علت وزن مايع است و گاهي با فشار پمپ ضعيف انجام مي گيرد. که در اين سيستم به علت فشار هوا و كمپرسور و يا فشار بخار، صداي نسبتا زيادي به وجود مي آيد كه از عيوب مشعل مي باشد.
با فشار ضعيف هوا
بيشتر در ديگ هاي حرارت مركزي به كار برده مي شود و كامل ترين نوع مشعل است و در دو نوع مشعل با فشار كم و مشعل با فشار زياد ساخته مي شوند.
مشعل با فشار كم
اين مشعل تشكيل شده است از يك الكترو موتور و يك وانتيلا تور و يك پمپ سوخت كه معمولا روي يك محور قرار دارند و با حركت الكترو موتور به كار مي افتند. پمپ , سوخت را از منبع مي گيرد و در داخل لوله مشعل كه در انتهاي آن نازل قرار گرفته است , فشرده مي كند و چون نازل داراي سوراخ هاي ريزي است , سوخت به صورت پودر به داخل كوره پاشيده مي شودوانتيلاتور نيز اكسيژن لازم را به وسيله هواي محيط از اطراف نازل داخل محفظه احتراق مي رساند. در اين حالت براي ايجاد شعله , احتياج به يك جرقه است كه آن نيز از دو سر سيمي كه متصل به يك ترانسفور ماتور فشار قوي در حدود ۱۲۰۰۰ ولتي است , ايجاد مي شود. اين جرقه ممكن است دايمي باشد كه در ديگ هايي كه محيط گرم كافي ندارند مورد احتياج است . در اين صورت ترانسفورماتور بايد داراي قدرت كار هميشگي باشد و يا ممكن است جرقه به طور متناوب باشد.
يعني در موقع شروع احتراق چند لحظه جرقه زده شود و پس از گرم شدن كوره , جرقه قطع شود در اين نوع مشعل ها وسايل ديگري مانند مانومتر و صافي روغن و شير برقي(سولنوييد ولو) نيز به كار برده مي شود
شير برقي به خصوص وقتي كه منبع سوخت بالاتر از مشعل با شد , حتما لازم است, چون ممكن است پمپ سوخت، خوب آب بندي نشده باشد و هنگامي كه مشعل كار نمي كند , سوخت, قطره قطره وارد كوره و تبخير شود كه در موقع روشن شدن مجدد توليد انفجار خواهد كرد . ولي با وجود شير مربوطه چون به محض از كار افتادن موتور راه سوخت نيز بسته مي شود، از ديگ محافظت كامل به عمل مي آيد. پمپ هاي مشعل معمولا يك طبقه هستند و در بعضي موارد ممكن است دو طبقه باشند. در حالتي كه منبع سوخت پايين تر از مشعل باشد , وجود پمپ دو طبقه ضروري است . در اين مشعل ها مقدار هوا و مقدار سوخت به وسيله دريچه تنظيم هوا و شير تنظيم سوخت كه به ترتيب اطراف وانتيلاتور (بادرسان) و روي پمپ قرار دارند, كنترل مي شود . عمل راه افتادن و از كار افتادن مشعل به وسيله فرمان خود كاري مانند ترموستات ديگ و كنترل دود كه گاهي به جاي آن سلول فتو الكتريك به كار مي رود, انجام مي گيرد.
مشعل با سوخت مايع سنگين
اين مشعل نيز مانند مشعل قبلي است , با اين تفاوت كه به جاي وانتيلاتور , يك دمنده به كار رفته و پمپ آن نيز مناسب با درجه غلظت مايع سوخت انتخاب شده است. در موقع راه اندازي اين مشعل قبلا شروع كار را به وسيله سيال گازي شكل يا سوخت سبك ديگري انجام مي دهند كه در اين صورت يك دستگاه راه انداز به آن اضافه خواهد شد. به طور كلي هر نوع مشعل براي ظرفيت هاي مختلف ساخته شده است كه نسبت به ظرفيت حرارتي ديگ و انواع آن , مي توان با تعويض نازل و تنظيم هوا از آن استفاده كرد. مثلا يك مشعل با ظرفيت ۱ تا ۵ و۵ تا ۱۰ ليتر ساخته شده است كه مي توان با تغيير پستانك , مصرف آن را به حداكثر يا حداقل رساند.
مشعل گازي
در اين نوع مشعل, گاز بوسيله شير خودكاري با فشار اوليه خود وارد ديگ مي شود و با تركيب با هوايي كه همراه خود وارد كوره مي كند , مشتعل مي شود و در حدود ۸۰% حرارت خود را به ديگ مي دهد . معمولا عمل ايجاد شعله به وسيله شمع خود كار انجام مي گيرد .در مورد اين مشعل ها وسايل محافظتي پيش بيني مي شود , به خصوص اينكه گاز بدون اشتعال وارد ديگ نشود . اين عمل به وسيله يك كويل ترموالكتريك كه نزديك شعله شاهد(شمع) قرار دارد , كنترل مي شود . به ترتيب كه با بودن شعله كويل گرم مي شود و جريان ترموالكتريك از آن عبور مي كند و پس از اثر كردن روي شير خودكار , آن را باز نگه مي دارد. اما به محض اينكه شعله خاموش شد , جريان ترموالكتريك از بين مي رود و شير بسته مي شود و راه ورود گاز را به ديگ مي بندد كه براي راه اندازي مجدد , بايد شير گاز را با دست باز كرد . اين نوع مشعل نيز براي ظرفيت هاي مختلف ساخته شده و در دسترس است . اصول سرويس و نگه داري مشعل گازي بدين قرار است.
تميز كردن باد زن
رگولاتور گاز و شيرها
بررسي اتصالات
لوله هدایت گاز و نحوه اختلاط گاز و هوا در مشعل گاز سوز
این لوله وظیفه هدایت گاز به محفظه احتراق را دارد که از طریق آن سوخت مورد نیاز برای تشکیل شعله تامین می شود. لوله هدایت گاز که به علت رعایت اصول ایمنی همیشه بعد از شیر برقی قراردارد با توجه به نوع و اندازه مشعل ابعاد و اشکال مختلفی می تواند داشته باشد که موضوع قابل اهمیت تاثیر این لوله و متعلقات آن در اختلاط گاز و هوا و احتراق بهینه می باشد.
معمولا میله یونیزاسیون و الکترودهای جرقه نیز بر روی این لوله نصب می شوند.
بین دو شیر گاز مربوط به دو هیدروموتور یک انشعاب جهت نصب دستگاه آزمایش آب بندی وجود دارد .بین تنظیم کننده گاز و شیر اصلی گاز مربوط به هیدروموتور یک انشعاب دیگری وجود دارد. شیر آزاد کننده فشار اضافی گاز در این نقطه نصب می گردد. گازی که از طریق این شیر خارج می شود بایستی به بیرون از دیگخانه هدایت شود. یک انشعاب دیگر نیر در قسمت بالای شیر جهت تهیه گاز شمعک (جرقه زن) وجود دارد. جریان گاز از طریق این انشعاب، وارد دو عدد شیر الکتریکی شمعک گاز شده سپس به شمعک می رسد.
سوئیچ های فشار گاز:
سوئیچ فشارکم بین تنظیم کننده اصلی گاز و شیر گاز قرار داده شده است. این سوئیچ از طریق الکتریکی به تابلوی برق متصل می باشد و مشعل را در فشار کاری کمتر از حداقل از کار می اندازد.
به همین ترتیب یک سوئیچ فشار زیاد بین شیر دوم و شیر منی فولد قرار گرفته که موقع بالا رفتن فشار از حد ضروری مشعل را خاموش می کند.
آزمایش آب بندی شیرهای اطمینان مشعل گاز سوز توسط ازت بطور اتوماتیک وسیله ایمنی اولیه ای که روی مشعل نصب گردیده این وسیله عبارتست از دو عدد شیر قطع جریان گاز که بطور سری به یکدیگر متصل شده اند برای اطمینان کامل از درست بسته شدن شیرها قبل از روشن کردن مشعل آزمایش آب بندی بایستی اجرا گردد. اگر مقدار نشت گاز بیشتر از مقدار مجاز باشد مشعل بطور خودکار از کار می افتد.
اصول کار مشعل سه گانه سوز
مشعل مایع سوز افقی چرخشی با سوخت پاش گردان است. که محور آن بوسیله تسمه متحرک می شود و در انتهای محور پروانه هوادهی و پودر کننده سوخت قرار گرفته است.سوخت با یک لوله به انتهای محفظه پروانه هوادهی و پشت مخروط پودر کننده که با سرعت ۴۶۰۰ دور در دقیقه یا بیشتر در حال چرخ است وارد می شود. جریان سوخت با چرخش مخروط سوخت پاش (کاپ) در روی سطح داخلی آن به طرف جلو حرکت کرده و سرعتی معادل سرعت چرخش کاپ پیدا می کند، سوخت بوسیله نیروی گریز از مرکز روی سطح داخلی مخروط بطور یکنواخت به شکل لایه نازک توزیع می گردد. لایه نازک سوخت هنگام پخش شدن روی لبه های مخروط سوخت پاش توسط هوای اولیه پروانه مشعل، به صورت پودر تبدیل می شود. جهت پاشش سوخت در عکس جهت دمش هوای اولیه بوده و برخورد آنها بیشتر است و سوخت با این عمل کاملاً بصورت پودر در می آید.
پروانه مشعل تقریباً هفت درصد هوای لازم جهت احتراق را تهیه می کند. الباقی هوای لازم از طریق محافظ پستانک و از طریق شکاف موجود در حلقه های سیمانی جلو کوره تأمین می شود
شافت مشعل بوسیله انتقال تسمه ای می چرخد موتور محرک محور مشعل توسط اتصال لولائی محکم شده و بوسیله پیچ و مهره مربوطه می توان کشش تسمه را تنظیم کرد.
جرقه زن الکتریکی گازی:
سوخت پودر شده بوسیله دستگاه جرقه زن بطور خودکار مشتعل می گردد. وقتی که شمعک گازی بطور خودکار در اثر جرقه الکتریکی روشن شد مشعل شروع بکار می نماید و شعله تشکیل می شود. پس از تشکیل شعله جرقه بطور خودکار قطع می شود.
اصول کار پمپ و ارزه سوخت:
مشعل حاوی سیستم سوپاپ های تنظیم کننده است که توسط آنها مقدار سوخت مایع معرفی و پمپ شده و تنظیم می شود.
پمپ سوخت از چندین قسمت تشکیل شده است، که دو چرخ دنده که با چرخش یکی از آنها توسط الکتروموتور مشعل با دیگری دگیر شده و باعث رانش سوخت به سمت خروجی پمپ می گردد. شیر کنترل مقدار سوخت، توسط اتصالات مدلیشن، نسبت هوای ثانویه مقدار سوخت خروجی از پمپ سوخت را کنترل می کند.
فشار برگشتی سوخت در لوله برگشت نباید از مقدار ۳۷۹/۱ بار یا (۲۰ پوند بر اینچ مربع ) تجاوز نماید. از این جهت شیر قطع کننده جریان در مسیر لوله برگشت قرار نمیگیرد. ولی می توان یک شیر آزاد کننده فشار اضافی در مسیر برگشت سوخت نصب نمود که از ایجاد فشار اضافی و صدمه زدن به پمپ جلوگیری می نماید.
پمپ سوخت را از پشت محفظه دریافت کرده و با فشار به محفظه خروجی تخلیه می نماید. این پمپ به صورت شناور نبوده و نیاز به بیرون راندن خلاء در قسمت مکش دارد.
دریچه های گردان کنترل سوخت خروجی (والیو والو) بطور کامل دنده دار بهم درگیر شده اند بطوریکه اگر یکی از آنها جلو حفره ها را باز کند دریچه دیگر همان تعداد سوراخ را مسدود می نماید که در آن صورت مقدار متناسبی از حجم ثابت سوخت که از پمپ تخلیه خارج می شود به سیستم تغذیه و قسمت پودر کننده وارد می گردد و همین مقدار سوخت همواره از طریق سوپاپ تنظیم سوخت بدون توجه به تغییرات غلظت درجه حرارت و درجه سوخت مقدار معینی خارج می گردد.
چون سوپاپ های سوخت برای تهیه نسبت صحیح سوخت بین قسمت پودر کننده و مخزن سوخت می باشند مسلم است که فشار روی قسمت های خروجی در سوپاپ های تنظیم بایستی یکسان باشد.
پیستون متعادل کننده یک وسیله تنظیم کننده فشار می باشد که تعادل ثابت و یکنواختی از نظر فشار در قسمت های خروجی سوپاپ های تنظیم فشار فراهم می آورد.
روش کنترل مشعل خودکار:
وقتیکه مشعل در حال کار است بازده مشعل برحسب فشار دیگ تغییر می کند. چنانچه در مقدار بخار خروجی دیگ کاهش داده شود. فشار داخلی دیگ افزایش می یابد این تغییر فشار بوسیله دستگاه تنظیم و کنترل فشار اندازه گیری می گردد و باعث تغییر متناسبی در موتور تنظیم کننده مشعل می شود که موجب کاهش میزان نسبت هوا و سوخت می گردد.
چنانچه مقدار بخار مصرفی افزایش یابد فشار دیگ پائین آمده و در نتیجه نسبت هوا و سوخت بالا می رود. این عمل تا وقتیکه مشعل به حداکثر بار دهی خود برسد ادامه می یابد.
در فشار پائین که در آن نقطه بازده کار حداکثر است می توان اختلاف فشار را بوسیله دستگاه تنظیم و کنترل فشار تنظیم نمود. می توان تا حد امکان فاصله را بیشتر گرفت. هرگاه مصرف بخارکاهش یابد شعله کم می شود تا جائیکه به حداقل خود می رسد و چنانچه مقدار بخار مصرفی از حداقل بازدهی نیز کمتر شد فشار داخل دیگ افزایش می یابد تا اینکه شعله روی نقطه حداقل خود تنظیم می گردد. هنگامیکه فشار به p3 می رسد مشعل تحت عملکرد دکمه های حد فشاری از کار می افتد. و مشعل پس از زمانی مجددا شروع بکار می نماید. که فشار دیگ به حداقل فشار خود رسیده باشد.
فشار معمولاً پائین تر از فشارحد تنظیم می گردد. لیکن مشعل روی شعله پائین شروع بکار می نماید. اما بازدهی آن به تدریج که شعله به اندازه مربوط به فشار بالا می رسد افزایش می یابد.
مشعل های دو سوخته گاز و مایع:
کنترل هوای احتراق اولیه و ثانویه نظیر مشعل های مایع سوز می باشد. وقتی که سوخت مشعل گاز باشد اتصال محور مشعل با پمپ سوخت قطع می گردد. شیر جریان گاز از طریق میکروسوئیچ که توسط سیستم اینترلوک بکار می افتد جریان سوخت مشعل را جدا می سازد.
مقدار جریان گاز توسط شیر کنترل اندازه گیری می گردد. و پس از ورود از محور چند راهه به پستانک های گازی می رسد که در اندازه های مشخص نسبت به مشعل می باشد.
کنترل هوا و سوخت:
هنگامیکه سوخت دیگ گاز است، موتور تنظیم کننده سوخت مایع به کنترل دمپر هوای اولیه و ثانویه ادامه می دهد لیکن جریان تغذیه سوخت به پودر، توسط سوئیچ جدا کننده و قطع و میکروسوئیچ، با سیستم اینترلوک به شیر گاز مربوط می گردد.
اندازه گیری گاز توسط موتور تنظیم و کنترل مشعل صورت می گیرد و توسط یک سیستم تنظیم الکترونیکی کنترل می گردد.
مشعل های دو سوخته با نازل های دو سوخته طرح شده اند این مشعل ها از مشعل سوخت مایع با کاپ است که به آن مجاری گاز و یک حلقه شعله دهنده اضافه گردیده است.
هوای اولیه توسط همان سیستم پروانه برای هر دو سوخت مایع و گاز تهیه می گردد. کنترل هوای ثانوی برای هر دو نوع سوخت نیز یکسان نیست.
عمل تبدیل از حالت سوخت مایع به گاز توسط سوئیچی که در تابلو برق قرار گرفته انجام می شود.
سوئیچ را در وضعیت گاز یا سوخت مایع قرار می دهند و نیز جهت این تبدیل یعنی از حالت مایع به گاز لازم است که اتصال بین پمپ سوخت با مشعل قطع گردد. هنگامیکه دیگ با گاز کار می کند تمام شیر های اصلی جدا سازنده گاز بایستی باز و شیرهای سوخت مایع بسته شود و بر عکس هنگامیکه بخواهیم دیگ با سوخت مایع کار کند بایستی تمام شیرهای سوخت مایع باز و شیرهای اصلی گاز بسته باشند.
چنانچه پوسته محافظ سر نازل را برداریم منفذ های گاز کاملاً قابل دید می باشند که در آن صورت نیز می توان آن ها را پاک نمود. اندازه لوله منفذهای گاز دقیقاً برای نوع و فشار معین گاز تعیین گردیده اند. چنانچه در نوع یا فشار گاز تغییر داده شود در آن صورت لازم می آید که اندازه های جدیدی برای منافذ در نظر گرفته شود.
در ساختمان مشعل، به خاموش شدن بدون خطر توجه زیادی شده است. یعنی اگر تحت هر شرایطی جریان گاز و یا برق قطع شود فوراً در همان شرایط خاموش می شود و اگر پس از مدتی جریان برق مجدداً به دیگ وارد شود مشعل در حالت خاموش باقی می ماند تا اینکه مجدداً کلید دستی جهت شروع بکار فشار داده شود.
ما در بیتا سرویس کلیه خدمات مربوط به نصب مشعل شوفاژ و تعمیر مشعل شوفاژ را به طور حرفه ای انجام می دهیم. با ما تماس بگیرید تا از خدمات ما بهره مند شوید.
"بیتا سرویس" ارائه دهنده خدمات فنی در کرج و تهران
02636510100
02133060066