مشعل دمنده دار,اجزای مشعل دمنده دار,کاربرد مشعل دمنده دار

آشنایی کامل با مشعل دمنده دار

  • چهارشنبه 5 دی 1397
  • 10079 نفر

در حالت کلی وظیفه اصلی مشعل ایجاد گرمایش می باشد که با توجه به نیاز، مشعل مورد نظر  انتخاب می شود.

جهت اطلاع از تعرفه نصب و سرویس سیستم های سرمایشی و گرمایشی بر روی عنوان زیر کلیک نمایید. نصب و سرویس سیستم های سرمایشی و گرمایشی در کرج و تهران

در حالت کلی وظیفه اصلی مشعل ایجاد گرمایش می باشد که با توجه به نیاز، مشعل مورد نظر  انتخاب می شود. از مشعل ها به منظور تبدیل آب به بخار، گرم کردن مایعات ناقل حرارت، حرارت دهی مستقیم در پخت و پز و اکسید کردن، تأمین حرارت به منظور خشک کردن محصولات و سایر مصارف خاص استفاده می شود. یکی از بزرگترین استفاده های مشعل در صنعت گرمایش به عنوان موتور احتراق بویلر ها می باشد. در انواع دیگ ها مشعل هایی با ظرفیت کاری متفاوت استفاده می شود. طرز کار مشعل بدین شکل می باشد که با پاشش سوخت (گاز، گازوییل، مازوت) از طریق ورودی و ایجاد جرقه، حرارت مورد نیاز را به صورت شعله به داخل کوره هدایت می کند. در مشعل و دیگ تعدادی کنترل کننده وجود دارد که میزان و زمان هر کدام از فر آیند های مشعل را کنترل می کنند. برای مثال ترموستات دیگ و کنترل دود که گاهی به جای آن از سلول فوتوالکتریک استفاده می شود، به طور خودکار باعث کار کردن و از کار افتادن مشعل می شود.

انواع مشعل از نظر تامین هوای احتراق

مشعل ها از نظر تامین هوای احتراق به دو دسته تقسیم می شوند:
•    تامین هوا به صورت طبیعی یا اتمسفریک
•    تامین هوا به شکل اجباری یا دمنده دار
اکثر مشعل ها دارای جا به جایی اجباری بوده و این به این معناست که هوای اکسیدایزر توسط فن و یا دمنده تامین می شود، در مشعل های طبیعی یا به عبارتی اتمسفریک ،هوای داخل کوره در فشار اتمسفر سوخته و به همین دلیل به آن ها اتمسفریک می گویند.تفاوت در نحوه تامین هوا در مشعل تغییراتی را اعمال می کند و کاربری این دو سیستم را از هم متمایز می سازد.

تامین هوا به صورت طبیعی یا اتمسفریک

مشعل اتمسفریک

در تامین هوا به طور طبیعی، هوای احتراق با مکش ایجاد شده توسط جت سوخت ورودی و همچنین نیروی بایانسی درون محفظه احتراق که در جریان بالادست ایجاد می شود به داخل محفظه وارد می شود. این شیوه بیشتر در صنایع شیمیایی وهیدرو کربنی کاربرد دارد. همچنین در این روش انواع ترکیبات و سوخت ها قابل اشتعال بوده که البته گاز در آن رایج تر بوده و مایعات نیز در برخی موارد استفاده می شود. از جله این ویژگی ها می توان به طول شعله بیشتر و انتقال حرارت در طول زیاد که  موجب می گردد تا پیک دمایی در رنج پایین داشته باشد اشاره نمود.

تامین هوا به شکل اجباری یا دمنده دار

دمنده های اجباری در محفظه احتراق، هوا را به صورت فشار مثبت توسط ابزار مکانیکی مثل فن و یا دمنده وارد می کنند. هوا با فشار کنار دست با رنجی در حدود 0.5kpaبه محفظه تزریق می شود. که از این فشار برای ترکیب بهتر سوخت و هوا بهره گرفته می شود. همچنین استفاده از مشعل با دمنده امکان کنترل هرچه بهتر احتراق را برای ما فراهم می سازد. دمنده های اجباری در مواقعی کاربرد دارند که طول شعله کوتاه و فشرده مورد نیاز می باشد.این مشعل ها امکان ترکیب بهتر سوخت و هوا را میسر نموده و موجب افزایش اغتشاش شعله شده و شعله را کوتاه می کند که برای کوره هایی با حجم کوچک نیز مناسب می باشند. البته باید در نظر داشت که استفاده از دمنده های مکانیکی موجب افزایش نرخ هزینه ها شده که البته از راه های جبران این مسئله پیش گرمایش هوا بوده که امکان بازیابی حرارت را برای ما فراهم می گرداند و موجب افزایش راندمان نیز می گردد.  

انواع مشعل از نوع سوخت مصرفی

یکی دیگر از انواع دسته بندی مشعل ها، دسته بندی آن ها بر اساس نوع سوخت آن ها می باشد.می توان مشعل ها را از لحاظ سوخت به 4 دسته کلی تقسیم بندی نمود:
1.سوخت گازی
2.سوخت مایع
3.سوخت جامد
4. سوخت دو و یا چندگانه

مشعل با سوخت های گازی

سوخت های گازی از مهمترین و معمول ترین آن ها بوده که به علت قیمت مناسب، در دسترس بودن و آلایندگی کمتر، مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله کاربری آن ها در صنایع شیمیایی می باشد.این سوخت بسته به نوع پالایش حاوی متان، نیتروژن، دی اکسید کربن، پروپان، می باشد.

مشعل با  سوخت های مایع

در کنار سوخت های گاز، سوخت های مایع نیز در صنعت مورد استفاده می باشد، این سوخت ها به دلیل نیاز به اتمایز شدن در هنگام سوخت کاربری محدود تری نسبت به نوع گازی دارا می باشند. البته شایان ذکر است که این سوخت ها بسته به فراوانی منطقه ای نیز کاربرد بیشتری پیدا می کنند ، از جمله جنوب آمریکا که به دلیل فراوانی سوخت های مایع از این سوخت استفاده زیادی می شود، استفاده از سوخت مایع در گرو اتمایز کردن و تبدیل آن به قطرات قابل اشتعال می باشد که موجب افزایش راندمان آن ها می گردد البته در صورت عدم اتمایز درست این سوخت، راندمان به شدت کاهش خواهد یافت.

مشعل با  سوخت های جامد

به غیر از سوخت های نام برده سوخت های جامد نیز از جمله زغال سنگ و زغال کک ، کاربردهای خود را مانند صنایع ذوب آهن و همچنین در تولید نیروگاهی دارا می باشند.
در شکل زیر بخش های کلی نمونه مشعل نفت سوز نشان داده شده اند:
نوع سوخت در مشعل ها به عوامل متعددی وابسته بوده و از مهمترین آنها راندمان مناسب در کنار کاربری آسان می باشد البته علاوه بر موارد ذکر شده قیمت سوخت و در دسترس بودن آن نیز در این انتخاب تاثیر گذار می باشد.

مشعل با  سوخت دو و یا چندگانه

در مواردی در صنایع ما به علت افزایش راندمان خواستار آن خواهیم بود تا از دو نوع سوخت در ساختمان مشعل استفاده نماییم که از پرکاربرد ترین آن ها مایع- گاز می باشد.این نوع مشعل را دوگانه سوز نامیده و راندمان بالایی در اشتعال دارا می باشند.

ساختمان مشعل

هر مشعل دارای قسمت های اصلی می باشد که آن را تشکیل می دهد.

جرقه زن مشعل:

یکی از قسمت های اصلی مشعل جرقه زن می باشد که امکان احتراق ایمن و کامل را برای ما فراهم می نماید که عموما در داخل مشعل ساخته می شود.

پلنوم مشعل:

محفظه نگاه دارنده گاز بوده و این گاز می تواند شامل ، گاز پیش ترکیب شده با هوا یا گاز مخلوط شده با هوای احتراق باشد.

محفظه مشعل:

این محفظه نقش بسیار مهمی داشته به دلیل اینکه شکل شعله را کنترل نموده و موجب می گردد تا اجزا داخلی از گرم شدن بیش از اندازه محافظت شوند.

کنترل کننده مشعل:

هر نوع تجهیزی که موجب کنترل فرآیند احتراق می گردد می باشد. از جمله دمپر یا کنترل هوای ورود در مشعل های اتمسفریک و یا سیستم تزریق سوخت

سیستم ایمنی شعله:

این سیستم نقش اساسی در فرآیند احترق داشته و می تواند به سیستم تزریق سوخت متصل شود.

اجزای تشکیل دهنده مشعل

1. نازل سوخت اولیه
2.بخش مربوط به ونتوری شامل( ورودی- گلوگاه و دیفیوزر)
3. پیش مخلوط کن مشعل
4. مخزن اولیه ورود هوا
5. مخزن ثانویه ورود هوا
6. محفظه اشتعال
7. پوسته صداگیر
8. رایزر سوخت و محفظه پاشش شوخت

  اجزا مشعل دوگانه سوز

  جت سوخت مشعل دوگانه سوز

مشعل گازی دمنده دار در دیگ بخار و آبگرم   این مشعل از نظر شکل ظاهری شبیه مشعلهای گازوئیلی بوده و اساس کار این مشعلها به این صورت است که هوای لازم برای اشتعال گاز به صورت اجباری توسط فن گریز از مرکز به داخل اتاقک احتراق دیگ دمیده میشود به همین خاطر آنها را مشعل گازی دمنده دار مینامند.

اجزای تشکیل دهنده مشعلهای دمنده دار

الکتروموتور: شبیه الکتروموتور مشعل گازوئیلی میباشد.
فن(بادزن) : شبیه فن مشعل گازوئیلی میباشد.
ترانسفورماتور جرقه: شبیه مشعل گازوئیلی میباشد.
الکترودهای جرقه: شبیه مشعل گازوئیلی میباشد

دمپر تنظیم هوا : شبیه مشعل گازوئیلی میباشد
شیشه رؤیت : شبیه مشعل گازوئیلی میباشد
شیر برقی : تفاوت عمده شیر برقی مشعل های گازی دمنده دار با مشعل های گازوئیلی در نوع عملکرد آن میباشد و به این صورت است که با ورود برق به آن برای جلوگیری از انفجار یک مرتبه مسیر گاز را باز نمیکند. بلکه باز شدن آن تدریجی میباشد و شعله کمک  افزایش می یابد ولی قطع شدن آن لحظه ای میباشد
کلید کنترل فشار گاز: کلید کنترل فشار گاز یک سوئیچ ایمنی میباشد و در صورت پایین بودن فشار گاز شیر برقی گاز را میبندد. فشار گاز ورودی به شعله نباید از حد معینی کمتر باشد در غیر این صورت به خاطر مقدار هوای زیاد و کمبود گاز، مخلوط این دو از نظر میزان گاز رقیق بوده و باعث قطع شعله خواهد شد و ممکن است خطراتی را به وجود بیاورد.
با توجه به نوع پرشی فشارگاز توسط کارخانه سازنده مشعل تنظیم می شود مثلا در مدل BG50Uحداقل فشار گاز ۱۵میلی بار تنظیم میشود
کلید کنترل فشار هوا : گاز با فشاری که دارد در صورت باز بودن شیر برقی وارد اتاقک احتراق میشود. که درصورت کافی نبودن هوا امکان ناقص سوختن گاز یا خاموش شدن شعله پیش بیاید. برای اطمینان از وجود هوای کافی برای احتراق از کلید کنترل فشار هوا استفاده میشود.

شبکه احتراق : به جای استفاده از شعله پخش کن در مشعل های گازی دمنده دار از شبکه احتراق استفاده میشود، زیرا قبل از شبکه عمل اختلاط هوا و گاز به خوبی صورت گرفته و احتیاج به چرخاندن هوا نمیباشد. در نتیجه مخلوط در عبور از شبکه احتراق بر اثر قوس الکتریکی محترق شده و شعله به داخل اتاقک احتراق دیگ امتداد مییابد.  

میله یونیزاسیون : در مشعلهای گازی برای کنترل شعله از میله یونیزاسیون استفاده میشود و عملکرد آن بدین صورت است که یک میله فلزی در میان شعله قرار میگیرد و بدنه فلزی مشعل برای کنترل شعله استفاده میشود، مولکول های گاز محترق شونده و هوا در اثر حرارت برای اشتعال، یونیزه می شوند که این یون ها خاصیت هدایت الکتریسیته را دارند و در صورت تشکیل شعله به علت یونیزه بودن فضای شعله، جریانی بین میله و بدنه به وجود می آید که از این جریان رلۀ مشعل تأثیر میگیرد و دستور ادامه کار مشعل را میدهد. ولی اگر شعله به وجود نیاید بین میله و بدنه به علت یونیزه نبودن مولکولها مقاومت الکتریکی زیاد به وجود می آید و جریانی بین این دو برقرار نشده و مشعل توسط رله خاموش میشود

کاربرد مشعل گازی دمنده دار در دیگ بخار و آبگرم

این نوع مشعل ها در سیستم حرارت مرکزی ساختمانها بر روی دیگهای چدنی،فولادی و در صنعت ذوب فلزات در کارخانه های نورد ورق برای رساندن دمای شمش فلزات به دمای ذوب و در کارخانه های لاستیک سازی و پتروشیمی و… کاربرد دارد

تأمین هوای احتراق

یکی از عوامل مهم تشکیل مثلث احتراق هوای مورد نیاز میباشد که میتوان آن را به صورت طبیعی یا اجباری از هوای خارج تأمین نمود.
هوای احتراق : هوای لازم جهت عمل احتراق در یک دستگاه با سوخت مایع یا گاز به طور صحیح، مطمئن و با رعایت ایمنی انجام میگیرد

منابع غیرمجاز جهت تأمین هوای احتراق

•    فضایی که در آن گازهای خطرناک وجود داشته باشد
•    فضایی که در آن بخارهای قابل اشتعال وجود دارد
•    فضایی که در آن گرد و غبار و ذرات مواد جامد انتشار یابد
•    موتور خانه تبرید ساختمان
•    اتاق خواب یا حمام

اختلال در تأمین هوای احتراق

الف) در هر فضایی که در آن دستگاه با سوخت مایع یا گاز نصب میشود باید گردش آزاد هوا وجود داشته باشد.
ب) در هر فضایی که در آن دستگاه با سوخت مایع یا گاز نصب میشود نباید دستگاه دیگری که جریان انتقال هوا را مختل مینماید، نصب گردد

اجزای دودکش

کلاهک تعدیل: وسیله ای است که روی لوله رابط دودکش یا محل خروج گازهای حاصل از احتراق از دستگاه گاز نسوز به منظور زیر نصب می گردد:
الف) در صورت نبود مکش، مسدود بودن دودکش یا پس زدن گازهای حاصل از احتراق، خروج آن از دهانه باز امکانپذیر می شود.
ب) در مکش اضافی دودکش، کلاهک تعدیل، مقداری هوای اضافی به داخل دودکش وارد کرده و ضمن رقیق نمودن آن جریان گازهای حاصل از احتراق را داخل دودکش متعادل میسازد.
تنظیم کننده مکش : وسیله ای است که روی لوله رابط دودکش یا کلاهک تعدیل نصب میشود و با واردکردن مقداری هوا به داخل آن مکش دودکش را به صورت خودکار و به مقدار معین ثابت نگه میدارد.
دودکش : مجرایی است که دود گازهای حاصل از احتراق را به هوای آزاد منتقل نموده و قسمت اصلی آن عموماً به صورت عمودی میباشد.
وزن مخصوص گازها در اثر حرارت کم میشود و حجم مخصوص آنها اضافه میگردد و در نتیجه کاهش وزن نسبت به هوای خارج به طرف بالا حرکت مینماید.
لوله رابط دودکش : لوله ای است که دهانه خروج محصولات حاصل از احتراق از دیگ را به دودکش قائم متصل مینماید.
لوله رابط دودکش باید از ورق فولادی ساخته شود و برای اتصال قطعات و تقویت آن از ورقهای فولادی استفاده گردد
مکشی که در دودکش به وجود می آید به عوامل زیر بستگی دارد
•    ارتفاع دودکش
•    سطح مقطع دودکش
•    درجه حرارت دود و گازهای حاصل از احتراق و هوای خارج
•    جنس جداره دودکش
سطح مقطع دودکش : معمولاً سطح مقطع دودکش به شکل های دایره، مربع و مستطیل ساخته میشوند و مقطع دایره بهترین شکل برای دودکش میباشد زیرا دود یا گازهای حاصل از احتراق در آن به صورت مارپیچ حرکت میکند. در مقطع مربع شکل به علت وجود آشفتگی در گونه های دودکش، مکش آن نسبت به مقطع دایره ای کمتر میباشد. مقطع مستطیل زیاد مناسب نبوده و کشش آن نسبت به مقطع مربع نیز کمتر است.
انتخاب مقطع دودکش : قطر دودکش یا سطح مقطع آن باید طوری انتخاب شوند که دود یا گازهای حاصل از احتراق به راحتی از آن تخلیه گردد و چنانچه سطح مقطع دودکش کم انتخاب گردد سرعت گازهای حاصل از احتراق زیاد شده و تولید صدا خواهد نمود. بنابر این سطح مقطع دودکش باید طوری انتخاب گردد که به راحتی گازهای حاصل از احتراق از آن خارج گردد. مکش اختلاف فشار بین دستگاه گازسوز و هوای خارج است که سبب جریان به هم پیوسته هوا و گازهای حاصل از احتراق در داخل معبر بین دستگاه و هوای خارج میشود.
مکش طبیعی : اختلاف فشاری است که بر اثر ارتفاع دودکش و اختلاف دمای هوای خارج و گازهای حاصل از احتراق به وجود می آید.

انواع دودکش

دودکش قائم فلزی :

دودکش قائم فلزی دودکشی میباشد که به صورت قطعات گرد و یا چهارگوش از ورق فولادی با ضخامت مناسب ساخته میشود.

دودکش قائم ساختمانی:

دودکش قائم ساختمانی، دودکشی است که با لوله هایی از مواد نسوز برای دمای دودکش ساخته میشود.

شرایط نصب لوله رابط دودکش

•    شیب مناسب نسبت به خط افق داشته باشد
•    شیب لوله رابط به سمت دستگاه گازسوز باشد
•    شیب لوله رابط حداقل دو درصد باشد
شرایط اتصال لوله رابط به دودکش قائم

لوله رابط دستگاه گاز نسوز که خروج دود آن با مکش طبیعی میباشد نباید به یک دودکش قائم که دارای مکش یا رانش مکانیکی است، متصل گردد مگر آنکه اتصال در نقطه ای از دودکش قائم انجام گردد که فشار منفی دارد.
لوله رابطه دودکش برای اتصال به دودکش قائم تا سطح داخلی آن ادامه یافته و در اتصال لوله رابط به دودکش قائم باید دقت نموده که لوله رابط، سطح مقطع دودکش قائم را کم نکند.

مشخصات لوله رابط دودکش

تمام طول لوله رابط دودکش باید قابل رؤیت و در دسترس باشد، تا امکان و فاصله محل اتصال با مواد و مصالح نسوز پر شود.
در برابر ضربات فیزیکی محافظت شود.
حتی الامکان کوتاه و مستقیم باشد.
به جز لوازم کنترل و ایمنی، هیچ مانعی نباید در داخل آن نصب گردد.
قطر لوله رابط باید حداقل برابر قطر دهانه خروجی دستگاه یا کلاهک تعدیل دستگاه باشد.
لوله رابط دودکش باید با بست و تکیه گاه مناسب مهار گردد.

شرایط نصب دمپر در لوله رابط دودکش

1.    نصب دمپر با فرمان دستی در داخل لوله رابط مجاز نیست.
2.    اگر لازم باشد دمپر با فرمان خودکار در داخل لوله رابط نصب گردد، در این صورت دمپر با مشعل به روشی باید مرتبط گردد که اگر مسیر دمپر بسته است مشعل روشن نگردد

شرایط دهانه خروجی دودکش

دهانه خروجی دودکش باید حداقل یک متر از بام بالاتر باشد و سپس کلاهک روی آن نصب گردد.
چنانچه دهانه خروجی در شعاع کمتر از ۳متری کولر آبی یا پنجره باز شو نورگیر در بام نصب گردد باید دهانه خروجی از بلندترین قسمت آن حداقل ۶۰سانتیمتر بالاتر رفته و سپس کلاهک روی آن نصب گردد

جهت اطلاع از تعرفه نصب و سرویس سیستم های سرمایشی و گرمایشی بر روی عنوان زیر کلیک نمایید. نصب و سرویس سیستم های سرمایشی و گرمایشی در کرج و تهران
سرویس موتورخانه,عیب یابی موتور خانه,سرویس کار موتورخانه,موتورخانه, چیلر در موتورخانه, دیگ ها در موتورخانه,سرویس و عیب یابی موتور خانه در کرج و تهران

سرویس و تعمیر موتورخانه در تهران و کرج

تعمیر و نگه داری موتورخانه شامل کوچکترین کار موتورخانه مانند چک کردن فشار و دمای اجزای موتورخانه تا کارهای بزرگتر مانند تعویض و یا تعمیر قطعات موتورخانه می شود. بیتا سرویس فعال در زمینه تعمیر و سرویس تاسیسات موتورخانه. با ما تماس بگیرید.
مشعل ,مشعل گازسوز,مشعل‌های دوگانه‌سوز,مشعل جت فشاری,مشعل‌های Air/Steam-Atomized,مشعل‌های Rotary Cup,مشعل‌های Low pressure atomizing,تعمیر و عیب یابی مشعل موتورخانه,مشعل های خانگی وصنعتی,مشعل با فشار كم,مشعل با سوخت مايع سنگين,مشعل گازي,مشعل سه گانه سوز,مشعل های دو سوخته گاز و مایع,تعمیر و راه اندازی مشعل شوفاژ در کرج و تهران

نصب مشعل شوفاژ | تعمیر مشعل شوفاژ در کرج و تهران | عیب یابی مشعل شوفاژ

مشعل دستگاهی است که با ترکیب مقدار معینی هوا و سوخت (به این عمل احتراق گفته می‌شود) در یک فضای ایمن، انرژی سوخت را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کند که در اثر این احتراق مقداری گاز نیز تولید شده که از راه دود کش خارج می‌شود.
 روش نصب رادیاتور,مزایای رادیاتور,خرید رادیاتور,ویژگی رادیاتور,نصب حوله خشک کن,انواع رادیاتور شوفاژ,نحوه اتصال رادیاتور,تعویض شیر رادیاتور,نصب شوفاژ,پره رادیاتور,قیمت نصب شوفاژ,محل نصب رادیاتور شوفاژ,نصب رادیاتور شوفاژ در کرج و تهران

نصب رادیاتور شوفاژ در کرج و تهران | تعمیر رادیاتور | تعویض رادیاتور شوفاژ

رادیاتورهای شوفاژ یکی از پرکاربرد ترین تجهیزات گرمایشی در ساختمان های عمومی و منازل می باشند.نصب رادیاتور شوفاژ معمولا پس از پایان عملیات ساختمانی و همراه با نصب شیرالات صورت میپذیرد.
پکیج,مزایای پکیج,رسوب گیر پکیج,انواع پکیج,پکیج زمینی,پکیج دیواری,نصب پکیج ,تعمیر پکیج,تعمیر پکیج در تهران,تعمیر پکیج در کرج,تعمیر پکیج در کرج و تهران

تعمیر پکیج | مزایای پکیج نسبت به سایر وسایل گرمایشی و تعمیر پکیج در کرج و تهران

پکیج دیواری ، یکی از کم مصرف ترین و به صرفه ترین سیستم گرمایشی دنیاست اما پس از گذشت چند سال ممکن است که فرسوده شوند و نیاز به تعمیر پکیج داشته باشند. هنگامی که مشکلی برای پکیج و آبگرمکن دیواری به وجود می آید باید سریعا برای تعمیر پکیج دیواری خود اقدام کنید و برنامه ای برای سرویس پکیج دیواری در نظر بگیرید. زیرا اگر یک پکیج دچار خرابی و یا از کار افتادگی شود ، زندگی ساکنان را مختل می کند .