vrf,وی ار اف,سیستم وی ار اف

سیستم vrf | مزایای vrf | معایب vrf | قیمت سیستم vrf | وی آر اف | مولتی اسپلیت

  • پنجشنبه 26 اردیبهشت 1398
  • 90 نفر

وی ار اف به معنای جریان متغیر سیال در پنل ها (یونیت داخلی) می باشد . به تعریف ساده تر این دستگاه شبیه کولر گازی با چندین یونیت داخلی می باشد.

جهت اطلاع از تعرفه نصب و سرویس سیستم های سرمایشی و گرمایشی بر روی عنوان زیر کلیک نمایید. نصب و سرویس سیستم های سرمایشی و گرمایشی در کرج و تهران

تاریخچه VRF

VRF اولین بار سال ۱۹۸۲ در داخل ژاپن اختراع و تولید شد . هم اکنون سیستم های تهویه مطبوع VRF در ۵۰ درصد از ساختمان های اداری و در ۳۳ درصد ساختمان های بزرگ تجاری این کشور به کار ميرود .

VRF چیست ؟

مخفف این سه کلمه می باشد       (Flow) F  -   (Refrigent) R  -   (variable) V)

به معنای جریان متغیر سیال در پنل ها (یونیت داخلی) می باشد . به تعریف ساده تر این دستگاه شبیه کولر گازی با چندین یونیت داخلی می باشد.

*با توجه به حساسیت سیستم V.R.F اجرای آن کار بسیار تخصصی می باشد که در صورت وجود کوچکترین نقص در طراحی یا اجراء کل سیستم دچار مشکل خواهد شد. پس بهتر است در صورت خرید دستگاه از هر شرکت و یا برندی کار طراحی، نصب و اجرا نیز به عهده فروشنده باشد.

طريقه کار کرد سیتم های VRF

سیستم‌های پمپ گرمایی مولتی اسپلیت، که در داخل آنها از تعدادي واحد داخلی متصل به یک واحد خارجی استفاده می‌شود، از یک تکنولوژي مناسب برای ساختمان‌های مسکونی و تجاری سبک به سیستم‌های با جریان متغیر مبرد یا VRFمتحول شده‌اند که می‌توانند تهویه مطبوع خوبي را برای ساختمان‌های تجاری عظيم فراهم نمایند.

در فناوری VRF از کنترل‌های هوشمند یکپارچه، محرک‌های سرعت متغیر(VSD) ، لوله‌کشی مبرد، و بازیابی گرما برای تولید محصولاتی استفاده می‌شود که واجد ویژگی ‌هایی مانند سهولت نصب بازدهي بالای انرژی، انعطاف پذیری عملکرد، و کنترل منطقه هستند.

در فناوریVRF  کنونی از موتورهایی با مبدل جریان (کموتاتور) الکترونیکی(ECM)، کمپرسورهای پیچی با محرک معکوسگر، کمپرسورهای چندتایی، پیکربندی‌های چندکاره، مداربندی پیچیده مبرد و روغن، برگشت‌ها، و کنترل‌هایی استفاده می‌شود که اجازه می‌دهند تا ۶۰ واحد داخلی یا بیشتر به شکل متصل به یک واحد خارجی کار نمايد سیستم‌های مولتی اسپیلیت متشکل از چند قسمت داخلی متصل به یک واحد خارجی ميباشد.

سیستم‌هایVRF  انواع پیشرفته‌ ای از سیستم‌های مولتی اسپیلیت بدون کانال هستند که اجازه می‌دهند واحدهای داخلی زيادي به هر واحد خارجی متصل شوند و امکانات اضافه ‌ای از قبیل گرمایش و سرمایش همزمان و بازیابی گرما را نیز فراهم کنند. سیستم‌های پمپ گرمایی مولتی اسپیلیت گرمایش در تمام واحدهای داخلی، یا سرمایش در تمام واحدها را امکان پذیر می‌سازند؛ نه گرمایش و سرمایش همزمان. اما سیستم‌های VRF امکان گرمایش و سرمایش همزمان و همچنین بازیابی گرما جهت کاهش مصرف انرژی طی فصل گرمایش را فراهم می‌کنند.

مزایای استفاده از سیستم V.R.F

مزایای vrf

1) مدیریت پنل ها جهت افزایش بهره وری تا 20%: به طور مثال اگر ظرفیت یک کندانسور
Btu/h 100000 باشد مجموع ظرفیت یونیت های داخلی متصل به آن می تواند تا Btu/h 120000 باشد و این به معنای افزایش ظرفیت دستگاه نیست بلکه به معنای مدیریت ظرفیت و تقسیم بار برودتی بین یونیت های داخلی می باشد. این ویژگی در ساختمان هایی که هم از شمال و هم از جنوب نورگیر هستند بیشترین استفاده را دارد.
2) استفاده از کمپرسور اسکرال از نوع دیجیتال اینورتر: این ویژگی به تنهایی می تواند مصرف برق را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش دهد.
3) امکان طول لوله کشی در متراژ بالا
به صورت عمودی : 50 متر
به صورت افقی: 100 متر
مجموع طول لوله کشی به صورت عمودی ، افقی و شاخه ها تا 250 متر، اختلاف ارتفاع بین دو شاخه حداکثر 15 متر می باشد.
4) امکان کنترل هر یونیت داخلی به صورت مجزا
5) امکان استفاده از دستگاه برای تولید گرمایش (Heat pump) در زمستان
6) تنوع در استفاده همزمان از انواع یونیت داخلی (کاستی، دیواری، سقفی توکار و کانالی)

معایب استفاده از V.R.F

معایب vrf

1) در صورت کوچکترین نشتی گاز در مسیر لوله کشی کل سیستم دچار مشکل می شود ( به دلیل عدم توازن و فشار گاز درون شاخه ها) و فرایند تولید سرما جهت کلیه ی یونیت های داخلی دچار اختلال می شود. پیدا کردن نشتی لوله مسی بسیار سخت و هزینه بر است چرا که مبرد های مورد استفاده در VRF بدون بو و بدون رنگ هستند و احتمال تخریب جهت مشخص شدن محل نشت و عیب یابی لوله مسی صدمه دیده بسیار زیاد است و باید آن قسمت که دچار نشتی شده تعویض گردد.
2) در صورت استفاده از دستگاه جهت تولید گرمایش باید به نکات ذیل توجه کرد:
1-2 استفاده از کمپرسور دستگاه جهت گرمایش مشمول هزینه برق می باشد، که با توجه به هزینه برق در کشور ایران است استفاده از آن، جهت تولید گرمایش مقرون به صرفه نمی باشد.
2-2 در شرایط ایده آل جهت تولید گرمایش در زمستان به ازای هر 1 ساعت تولید گرمایش، 5 دقیقه تولید سرمایش نیز دستگاه خواهد داشت، این به دلیل عمل Reverse کردن کمپرسور دستگاه می باشد.
*پیشنهاد می شود جهت استفاده از دستگاه برای گرمایش توسط موتورخانه یا پکیج، آب گرم به پنل های داخلی (نوع سقفی توکار یا کانالی) که مجهز به کویل آب گرم شده اند رسانده شود و در زمستان از گرمایش مطبوع نیز بدون هزینه برق بهره مند شوید.
البته در این صورت شما مجاز به انتخاب دو نوع پنل داخلی بیشتر نیستید و دیگر امکان استفاده از پنل های دلخواه با سلیقه خود را نخواهید داشت، باید از پنل های سقفی توکار با فشار استاتیک pa30 و یا پنل های داخلی High static کانالی استفاده کنید.
3) در صورت تغییر معماری امکان تغییر جای یونیت داخلی وجود ندارد. چرا که با کوچکترین تغییر فشار درون شاخه ها به هم می ریزد و باعث اختلال در تولید سرمایش در تمام یونیت های داخلی می شود.
با توجه به مزایا و معایب VRF به نظر می رسد استفاده از این دستگاه در هتل ها، در مناطق گرمسیر مقرون به صرفه و کاربردی باشد.

دستگاههای مالتی اسپلیت (MDV) کمپانی میدیا (Midea) نسل جدیدی از دستگاههای تهویه مطبوع ساختمانی بوده که با داشتن قابلیتهای متنوع و متفاوت، امکان تهویه مطبوع ساختمانهای مسکونی، اداری، تجاری و ... را فراهم می سازد.
سیستم مالتی اسپلیت (MDV) هم به عنوان سیستم اصلی تهویه مطبوع پروژه ها و هم به عنوان سیستم کمکی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

از مشخصات ویزه سیستم مالتی اسپلیت (MDV) می توان به موارد زیر به طور خلاصه اشاره نمود:

1- تنوع در یونیتهای داخلی و خارجی

امکان جانمایی دستگاهها در فضاهای مختلف با داشتن تنوع وسیعی از مدلهای یونیت داخلی، امکان استفاده از دستگاه در فضاهای با معماری های متنوع را فراهم می کند و نیز درمورد دستگاههای یونیت خارجی امکان نصب در ارتفاع بالاتر و پایین تر از یونیت داخلی وجود دارد.
در ضمن این دستگاهها هم بصورت هوا خنک (نصب در فضای آزاد) و هم بصورت آب خنک (نصب در موتورخانه) ارائه می گردد. 

2- نصب با اشغال حداقل فضا و راهبری آسان

نصب دستگاههای مالتی اسپلیت حداقل فضا را اشغال نموده و نیز برای کاربران جهت راهبری و استفاده بسیار آسان می باشد.

3- امکان لوله کشی طولانی و انعطاف پذیری در نصب

4-امکان اتصال یونیتهای داخلی متنوع به یونیت خارجی واحد (حداکثر 64 یونیت داخلی)

5- نگهداری دمای محیط در شرایط ثابت و استاندارد

دستگاههای مالتی اسپلیت قادر به تامین دمای مناسب و نیز نگهداری دمای فضا در شرایط مناسب با حداقل تغییرات با توجه به ترموستاتهای موجود می باشد.

6- کارکرد آرام و بی صدا

7- یونیتهای داخلی متنوع و با طراحی جدید

8- کنترل دمای فضاها به صورت جداگانه و مستقل

9- استفاده از کمپرسورهای دیجیتال اسکرال

سیستمهای مالتی اسپلیت میدیا () با استفاده از کمپرسورهای دیجیتال اسکرال، امکان کنترل ظرفیت دستگاه را به صورت کاملا پیوسته و دقیق فراهم ساخته و با استفاده از تکنولوژی دستگاههای پیشرفته تهویه مطبوع روز دنیا، با امکان کنترل دما و نیز ظرفیت و در عین حال صرفه جویی در مصرف انرژی را ارائه می نمایند.

مقایسه سیستم های VRF با سیستم های داکت اسپلیت

- هزینه اولیه

دستگاههای داکت اسپلیت نسبت به سیستم های VRF هزینه اولیه کمتری دارند
  -هزینه اجرا و نصب

هزینه اجرا و نصب سیستم های داکت اسپلیت کمتر از هزینه اجرا و نصب سیستم های VRF می باشد.البته به هزینه نصب و اجرای سیستم های داکت اسپلیت باید هزینه کانال کشی اضافه شود این در حالی است که این مورد برای دستگاههای VRF وجود ندارد.
 

-مصرف برق

مصرف برق سیستم های VRF کمتر از سیستم های داکت اسپلیت می باشد،با توجه به متغیر بودن جریان مبرد سیستم های VRF اعلام دقیق میزان مصرف برق امکان پذیر نیست اما برای حداکثر میزان کارکرد دستگاههای  VRF و داکت اسپلیت ،میزان مصرف برق دستگاههای VRF در حدود 60% مصرف دستگاههای داکت اسپلیت می باشد.
 

-آسایش کاربر

در سیستم های VRF به دلیل مستقل بودن فضاها این امکان وجود دارد که پانل مربوط به هر فضا به صورت جداگانه  روشن و خاموش و نیز دمای آن را به میزان دلخواه تنظیم کرد.
 

-استقلال فضاها

در سیستم های داکت اسپلیت با روشن کردن دستگاه هوا از طریق کانال ها به همه فضا ها منتقل شده و امکان خاموش کردن دستگاه در یک فضای خاص و یا تنظیم دمای دلخواه آن وجود ندارد،در حالیکه در سیستم های VRF این امکان وجود  دارد که پانل داخلی مربوط به هر فضا به صورت مستقل روشن و خاموش شده و نیز بر روی دمای دلخواهی تنظیم گردد.
 

-تعمیرات و نگهداری

با توجه به مجزا بودن پانل های خارجی دستگاههای داکت اسپلیت،این دستگاه ها نسبت به سیستم های VRF استهلاک کمتری دارند،همچنین در صورت خراب شدن یک یا تعدادی از پانل های خارجی بقیه دستگاه ها به کار خود ادامه می دهند در حالیکه در سیستم های VRF با از کار افتادن پانل خارجی کارکرد کلیه پانل های داخلی متوقف می شود.
 

-تعداد پانل خارجی

استفاده از سیستم های VRF موجب کاهش تعداد پانل های خارجی و زیباتر شدن نمای ساختمان می شود.
 

-طول و ارتفاع لوله کشی

سیستم های VRF قابلیت لوله کشی در طول و ارتفاع های بالا را دارا می باشند در حالی که این میزان در سیستم های داکت اسپلیت محدود است.معمولا سیستم های داکت اسپلیت دارای 50 متر طول کل لوله کشی و30 متر لوله کشی در ارتفاع می باشند،در حالیکه این اعداد برای سیستم VRF خیلی بیشتر است
 

-فضای اشغال شده در اثر اجرای دستگاه ها

کانال کشی انجام شده در سیستم های داکت اسپلیت فضای زیادی را اشغال می کند در حالیکه این امر در سیستم های VRF حذف می شود.

VRF چگونه کار میکند؟

vrf

سیستمهای مولتی اسپیلیت متشکل از چند واحد داخلی متصل به یک واحد خارجی می باشند. محصولات بدون کانال اساساً با سیستمهای کانالی تفاوت دارند زیرا در آنها انتقال گرما به یا از فضا مستقیماً توسط چرخش مبرد در واحدهای داخلی (اواپراتور یا کندانسور) مستقر در داخل یا نزدیک فضای تحت تهویه مطبوع صورت می گیرد (واحدهای داخلی وقتی که در وضعیت سرمایش هستند به عنوان اواپراتور؛ و هنگامی که در وضعیت گرمایش هستند به عنوان کندانسور عمل می کنند.) در مقابل، در سیستمهای سنتی، انتقال گرما از مبرد به فضا توسط گردش هوا (در سیستمهای کانالی) یا آب (در چیلرها) در سراسر ساختمان انجام می شود.
سیستمهای VRF انواع پیشرفته ای از سیستمهای مولتی اسپیلیت بدون کانال هستند که اجازه می دهند واحدهای داخلی بیشتری به هر واحد خارجی متصل شوند و امکانات اضافه ای از قبیل گرمایش و سرمایش همزمان و بازیابی گرما را نیز فراهم می کنند. سیستمهای پمپ گرمایی مولتی اسپیلیت گرمایش در تمام واحدهای داخلی، یا سرمایش در تمام واحدها را امکان پذیر می سازند؛ نه گرمایش و سرمایش همزمان. اما سیستمهای VRF امکان گرمایش و سرمایش همزمان و همچنین بازیابی گرما جهت کاهش مصرف انرژی طی فصل گرمایش را فراهم می کنند.
طی 15 سال گذشته، این فناوری در چندین زمینه متحول شده است که عبارتند از:
• کمپرسورهای استاندارد به کمپرسورهای پیچی با محرک معکوس گر و یا VRF (محرک فرکانس متغیر) تبدیل شده اند.
• بادزنهای خارجی با محرک مستقیم به بادزنهای با محرک معکوس گر و یا VRF تغییر یافته اند.
• موتورهای کویل داخلی با محرک مستقیم به موتورهای جریان مستقیم یا نوع ECM تبدیل شده اند.
• واحدهای داخلی ظرفیت متغیر
• سطوح تبادل حرارت بهتر با کویلهای چند بخشی
• بهبود کنترلها و ادوات تشخیص و عیب یابی
 • R-22به R-410Aتبدیل شده است.
• مدیریت بهتر روغن و شارژ مبرد
از سایر تحولات می توان به اضافه شدن واحدهای کانالی توکار و آرایشهای کاستی سقفی به واحدهای سنتی دیواری اشاره کرد. لوله کشی مبرد با طول بیش از 200 فوت امکان پذیر می باشد و واحدهای خارجی نیز با اندازه های تا Btuh 240000 موجودند.
عبارت VRF به توانایی سیستم در کنترل مقدار مبرد جاری به هریک از اواپراتورها اشاره می کند که این، استفاده از تعداد زیادی اواپراتور با ظرفیتها و آرایشهای متفاوت، کنترل انفرادی آسایش، گرمایش و سرمایش همزمان در زونهای مختلف، و بازیابی گرما از یک زون برای زون دیگر را امکان پذیر می سازد. اکثر کندانسورهای VRF برای کنترل جریان مبرد به اواپراتورها از محرکهای فرکانس متغییر (VRF) استفاده می کنند. کنترل جریان مبرد منشأ بسیاری از مزایای سیستمهای VRF است ضمن این که چالش فنی اصلی این سیستمها نیز به شمار می رود.
در اکثر موارد، هنگامی که کلیه زونهای ساختمان طی یک دوره عملیاتی به سرمایش و یا همه آنها به گرمایش نیاز داشته باشند، می توان سیستمهای دو لوله ای را به طور موثر در سیستمهای پمپ گرمایی VRFمورد استفاده قرار داد. اما موقعی که طی یک دوره عملیاتی، بعضی از فضاهای ساختمان باید خنک و برخی دیگر باید گرم شوند، سیستمهای سه لوله ای (یک لوله گرمایشی، یک لوله سرمایشی، و یک لوله برگشت) بهترین کارایی را خواهند داشت (این وضعیت اغلب در زمستان و در ساختمانهای با اندازه متوسط تا بزرگ که دارای یک بخش مرکزی قابل توجه هستند، اتفاق می افتد). البته یکی از سازندگان، یک سیستم دو لوله ای عرضه کرده که می تواند گرمایش و سرمایش همزمان و همچنین بازیابی گرما را تأمین کند.
بازیابی گرما را می توان با انتقال حرارت بین لوله هایی که مبرد را برای واحدهای سرمایشی و گرمایشی تأمین می کنند، انجام داد. یک راه، استفاده از مبدلهای حرارتی است تا گرما را از واحدهایی که در وضعیت سرمایش هستند استخراج کرده و آن را به مبرد ورودی به زون تحت گرمایش انتقال دهند. محصول ارائه شده توسط یکی از سازندگان ابتدا مبرد را به واحدهایی که نیاز به گرمایش دارند ارسال می کند؛ اجازه می دهد که مبرد چگالیده شود؛ آن را در یک نقطه مرکزی جمع می کند؛ و سپس آن را به اواپراتورهایی که سرمایش را انجام می دهند ارسال می کند. اکثر سازندگان دارای یک طرح اختصاصی برای لوله کشی و عملکرد سیستم بازیاب گرما هستند و برای این منظور از آرایشهای شیرگذاری، مبدلهای حرارتی، کنترلها، رسیورها، و جعبه های توزیع خاصی استفاده می کنند.
تهویه را به چند طریق می توان با سیستم VRF یکپارچه نمود. یک واحد داخلی اختصاصی VRF را می توان در یک آرایش کانالی جهت مطبوع کردن هوای تهویه مورد استفاده قرار داد. همچنین می توان یک سیستم تهویه و واحد مطبوع کننده مجزا را با استفاده از فناوری سنتی نصب کرده و عملکرد سیستم VRF را به هوای باز چرخشی منحصر نمود. بعضی از واحدهایVRF هم از این قابلیت برخوردارند که مقداری از هوای خارج را به دست گرفته و تأمین نمایند. آوردن هوای خارج به داخل اتاق و سپس مطبوع کردن آن با VRF توصیه نمی شود به استثنای آب و هواهای خشک که در آنها چگالش، مشکلات رطوبتی را ایجاد نخواهد کرد. از وانتیلاتورهای بازیاب گرما نیز می توان استفاده نمود تا بارهای سرمایی وارده بر واحدهای VRF را کاهش دهند.
هر دو نوع سیستمهای آب خنک و هوا خنک موجودند؛ همچنین سیستمهایی که با واحدهای ذخیره سازی یخ یکپارچه شده اند.

آشنایی با دستگاه VRF

همانطور که گفته شد سیستمهای Vrf اولین بار توسط شرکت معتبر ژاپنی Daikin و در سال 1982 ابداع گردید. نسل قبلی این سیستم‌ها در حقیقت همان دستگاههای MPS (Multi Power System) بودند.
سیستم های MPS که در حال حاضر نیز وجود دارند معروف به Multi split نیز هستند که با یک یونیت خارجی قادر به تغذیه تا ماکزیمم 8 پنل داخلی هستند. این سیستم‌ها که تا ظرفیت حدودا 100,000 بی تی یو تولید شد، قابلیت اتصال به یونیت های مختلف داخلی اعم از دیواری، داکت و کاستی را داشتند و در دو نوع تک فاز و سه فاز تولید شد، اما بعلت محدودیت های زیاد لوله کشی در طول و ارتفاع خیلی مورد استقبال واقع نشد و به همین علت تولید کنندگان دنبال ابداع دستگاه دیگری رفتند که شرکت Daikin اولین نمونه را به بازار عرضه کرد.
اصطلاح Vrf مخفف کلمه Variable Refrigerant Flow هست که به معنای جریان متغیر مبرد می‌شود تعبیر کرد که در بعضی اختصار ها هم بجای flow از volume استفاده می‌شود که در کارکرد آنها هیچ تفاوتی وجود ندارد.
چند مثال ذیل در خصوص تعاریف برندهای مختلف را مرور می‌کنیم:
 OGENERAL: VRF~ Vrf
Daikin: VRV~ Vrv
LG: VRF~ Multi-V
Samsung: VRV~ DVM
Midea: VRV~ MDV
Haier: VRF~ MRV
Gree: VRF~ GMV
علت تمایل و جذابیت استفاده از سیستمهای Vrf در چند مورد خلاصه شده و روز به روز نیز تنوع و گستردگی پیشرفت در تکنولوژی مربوط به آن روبه افزایش است.
از ویژگی‌هایی که این سیستم‌ها را منحصر بفرد می‌کند :
1. استفاده از کمپرسور اینورتر که باعث کاهش چشمگیر صرفه جویی در مصرف انرژی بخصوص در بارهای جزیی می‌شوند.
2. استفاده مستقل از یونیتهای داخلی باتوجه به دمای مورد نیاز کاربر با یک یونیت خارجی مشترک
3. استفاده از 64 یونیت داخلی با یک یونیت خارجی و فقط یک جفت لوله خروجی
4. کاربردهای مختلف مسکونی، تجاری و صنعتی بسته به نوع طراحی و استفاده از یونیت داخلی دلخواه
5. عدم استفاده از آب بعنوان سیال مورد نیاز در واحد کندانسور که باعث کاهش هزینه بسیار بالا در اجرا و تامین تجهیزات خواهد شد
6. امکان انتخاب یونیت خارجی تا ظرفیت 800,000 بی تی یو در ساعت فقط از یک جفت لوله ورودی و خروجی
7. امکان لوله کشی کل سیستم تا 1000 متر و ارتفاع 110 متر که مناسب برای ساختمان های بلند مرتبه می باشد.
8. امکان استفاده از کنترلرهای مرکزی جهت کنترل از یک مکان و ارائه تفکیک مصرف برق سه فاز به ازای هر یونیت داخلی که مناسب برای فضاهای تجاری می‌باشد.
9. امکان اتصال دستگاه هواساز (Air Handling Unit) به یونیتهای  خارجی بعنوان ACU و بهره گیری از کویلDX جهت سرمایش و گرمایش
و...
قبل از شروع بررسی اجزای سیکل،  ابتدا یک مرور ساده روی سیکل تبرید تراکمی هم خواهیم داشت:
مرحله 1به 2:
تراکم گاز مبرد در کمپرسور که می‌بایست گاز مبرد کم دما وارد کمپرسور شده و عمل تراکم جهت افزایش فشار و دما در این مرحله صورت پذیرد. در دیاگرام PH پس مسیر حرکت مبرد در ناحیه بخار بود و با عبور از خطوط دمایی به سمت بالا فشار و دما بصورت توام افزایش می‌یابد.
مرحله 2 به 3 :
 در دیاگرام PH پس از ورود مبرد در فشار ثابت به کندانسور و عبور آن از مرز اشباع، اولین قطره مایع مشاهده گردیده و رفته رفته کل مبرد در ناحیه اشباع تبدیل به مایع می‌شود
مرحله 3 به 4 :
در این قسمت مبرد در ناحیه مایع وارد شیر انبساط گردیده و با افت فشار لازم دمای خود را جهت جذب گرمای محیط از دست می‌دهد و در ادامه نیز امکان تبدیل شدن به مبرد اشباع و با درصد مایع بیشتر می گردد.
مرحله 4 به 1 :
در اواپراتور یا تبخیر کننده می بایست مبرد مایع وارد شده و با انتقال حرارت موثر فن، گرمای محیط سبب تبخیر مبرد و تبدیل آن به گاز شود که در خروج از اواپراتور، مبرد وارد ناحیه بخار می‌شود.

اجزای اصلی سیستم

1. کمپرسور اینورتر

کمپرسوری که با کنترل میزان فرکانس ورودی از برد اینورتر یا IPM به سرعت دلخواه مغز اصلی سیستم یا همون Main PCB رسیده تا میزان برودت لازم تامین شود
در اکثر برندها تا نسل 3 کمپرسور ها از ترکیب اینورتر و دور ثابت تشکیل شدند و در این حالت بطور خلاصه ابتدا اینورتر وارد مدار شده و در صورت عدم تامین برودت لازم، کمپرسور دور ثابت وارد مدار می شود.

2. کمپرسور دور ثابت

مانند کمپرسورهای مرسوم در صنعت بصورت دور ثابت بوده و جهت تکمیل ظرفیت کارکرد، وارد مدار می‌شود.
هردو نوع کمپرسور از نوع اسکترنال می‌باشد و تفاوت آنها فقط در ساختار داخلی آن جهت کنترل سرعت می‌باشد.
در نسل 4 در ظرفیتهای کمتر از 180,000 بی تی یو فقط از یک کمپرسور اینورتر استفاده شده و در ظرفیت 180 و 200 از دو کمپرسور که بصورت موازی باهم کار می‌کنند استفاده می‌شود.

3. شیر Hot gas by pass

وظیفه این شیر کنترل حفظ بالانس خط HP و LP می‌باشد و در صورتیکه LP از حد مجاز پایین تر قرار گیرد، این شیر از خط HP گاز داغ را به خط LP بای پس می نماید.

4. جدا کننده روغن (oil separator)

وسیله ای که بعد از کمپرسور در سیکل قرار دارد و درون آن از جنس Cyclone هست با بوجود آمدن اثر گریز از مرکز روغن را در پیرامون محفظه به چرخش در آورده و با جمع شدن در کف، مبرد با حدود 1 درصد اختلاط روغن را به سمت کندانسور میفرستد و روغن اضافه جهت روانکاری باز به کمپرسور برمی گرداند
جهت روانکاری صحیح در نسل 2 و 3 این امر هر 8 ساعت یکبار رخ می‌داد اما در نسل چهار با وجود سنسورoil level control، بصورت مرتب دمای discharge هر کمپرسور با دمای روغن خود تفریق می شود و Main PCB از حاصل اختلاف دمای مذکور به میزان سطح روغن باتوجه به داده قبلی کارخانه پی برده و عمل روانکاری را با شیر برگشتی روغن انجام میدهد

5. شیر انبساط الکترونیکی (EEV)

که مخفف electronic expansion valve هست و در دو قسمت کاربرد دارد:
الف~ یونیت خارجی با نام Main EEV که در حالت سرمایش fully open هست چون باید کل مبرد باسرعت به سمت پنلها حرکت کند و عمل انبساط اصلی در پنلهای داخلی بصورت مستقل انجام شود که در حالت گرمایش یونیت خارجی بعنوان اواپراتوراستفاده میشود حال بعنوان شیر انبساط استفاده میگردد.
ب~ Indoor EEV:
این شیرها درهر یونیت داخلی و خارجی نصب شده و عمل انبساط و اختناق در سرمایش را بعهده دارد
میزان باز یا بسته شدن این شیرها توسط پالس های الکترونیکی از طریق مغز اصلی دستگاه یا همان Main PCB بسته به نیاز سرمایش و یا گرمایش باز یا بسته می‌شود. در حالت بسته تمام EEV ها دارای 40 پالس هستند که علتش اینست که همیشه جهت عبور ازت در تست و یا وکیوم در حین راه اندازی، ارتباط خط رفت و برگشت برقرار بماند.

6. مبدل سابکولر

یک مبدل حرارتی در یونیت خارجی که با گرفتن مایع سرد از خط کم فشار، دمای مبرد مایعی که از کندانسور خارج شده (در حالت سرمایش) را بیشتر میکند و همچنین حجم آن را افزایش می دهد. هدف اصلی آن هم جبران افت حاصل از طول زیاد لوله کشی ذکر شده هست.
با سابکول بیشتر، در قسمت مایع منحنی PH پیشروی می‌کنیم و دمای پایین تری را بدست می آوریم که دو مزیت دیگر هم دارد:
الف~ افزایش اثر سرمایش باتوجه به طولانی تر شدن خط فوقانی متناظر با LP که باعث نیاز به انجام کار کمتر و در نتیجه افزایش COP نیز می‌شود
ب~ با توجه به پیشروی بیشتر در ناحیه مایع، درصد مایع بیشتری به اواپراتور راه می‌یابد که خود باعث جذب گرمای بیشتر از محیط می‌شود

7. آکومولاتور

وظیفه آکومولاتور ، جداسازی مایع از گاز بوده که مایع در پایین جمع شده و گاز از بالا به سمت ساکشن کمپرسور حرکت میکند
در نسل 4 به قسمت پایین آکومولاتور مخزن Receiver اضافه شده که میزان مایع بیش از اندازه سیکل را به درون خود برده و در زمان لازم با یک شیر external مبرد مایع مورد نیاز را به آکومولاتور هدایت می‌کند.
8. هشتمین قسمت  High pressure switch خواهد بود که یک شیر اطمینان در زمان بالا رفتن فشار گاز در نسل 4 بوده و وقتی این میزان از 3200 کیلوپاسکال بیشتر شود، وارد عمل شده و گاز داغ را به خط کم فشار برگشت میدهد.
 
در صورتیکه به هر دلیلی فشار کم نشود و تا 4100 کیلوپاسکال افزایش پیدا کند، دستگاه به صورت اتوماتیکshut down خواهد شد تا عیب مکانیکی یا الکترونیکی آن برطرف گردد.

قیمت سیستم وی آر اف

قیمت سیستم vrf

اگر بخواهیم قیمت سیستم وی آر اف را مورد بررسی قرار دهیم باید برند های مختلف ، با توجه به محل ساخت آنها (اینکه در چه کشوری ساخته می شوند) در نظر داشته باشیم. در حال حاضر برندهایی که سیستم وی آر اف را تولید می کنند به سه دسته تقسیم می شوند.
برند های ژاپنی : دایکین ، میتسوبیشی الکتریک ، او جنرال و …
برند های کره ای : ال جی ، سامسونگ و …
برندهای چینی : گری ، مدیا و …

برند های ژاپنی سیستم VRF :

برندهایی که در بالا ذکر شد شرکت های تولید کننده سیستم وی آر اف هستند که در حال حاضر بیشترین واردات این محصولات به ایران را شاهد می باشیم . قطعاً برندهای دیگری هم وجود دارند که در پروژه های مختلف از آنها استفاده می شود اما بیشترین کاربرد را برندهای ذکر شده در بر دارند . اگر بخواهیم تاریخچه ای از به وجود آمدن سیستم وی آر اف  بازگو کنیم لازم است بدانید که دایکین اولین تولید کننده سیستمهای وی آر وی در دنیا می باشد که بعد از دستیابی به این تکنولوژی شرکت های دیگر اقدام به خرید تکنولوژی از شرکت دایکین نموده و یا بر اساس دستگاه های موجود تولیدات خود را آغاز کردند به همین دلیل می توان گفت دایکین یکی از برندهای قدرتمند در زمینه سیستم های تهویه مطبوع می باشد که تولیدات خود را به سرتاسر دنیا ارسال می نماید و همچنین خطوط تولید سیستم های وی آر وی این شرکت در کشور بلژیک واقع شده است.
با توجه به این موضوع که دایکین اولین تولید کننده سیستم های وی آر وی در جهان بوده ، همیشه خود را پیشگام در ارائه تکنولوژی های جدید در سیستم های وی ار وی معرفی می نماید اما اگر بخواهیم نگاهی به قیمت سیستم وی ار وی دایکین داشته باشیم باید نمایندگان مجاز این برند را در ایران بشناسیم.
البته لازم به ذکر است با توجه به تحریم‌های موجود و محافظه کار بودن تولید کنندگان ژاپنی ، نشانه ای از فروش محصولات تهویه به ایران توسط نمایندگان مجاز وجود ندارد به همین خاطر هیچ کدام از نمایندگانی که یاد می شود در وب سایت شرکت دایکین ذکر نشده  اما این شرکت‌ها چندین سال است که در حال واردات کالاهای دایکین می‌باشند.

نمایندگان شرکت دایکین در ایران:


شرکت توچال الکتریک
شرکت تهران آسای
شرکت جهان تهویه ریما

در صورتی که بخواهید قیمت سیستم  وی ار وی را برای پروژه خود داشته باشید می توانید با  شرکت های ذکر شده تماس حاصل فرمایید. در صورتیکه بخواهیم قیمت حدودی این دستگاه را ذکر کنیم برای هر تن تبرید (یونیت خارجی) حدود 885 دلار و برای یونیت داخلی مدل داکت توکار حدودا 450 دلار  بدون در نظر گرفتن سیستم کنترلی و لوله کشی وی آر اف برآورد می شود.

نمایندگان برند میتسوبیشی الکتریک :

شرکت توچال الکتریک

شرکت دامون سرویس

این دو شرکت وارد کننده محصولات تهویه مطبوع VRF میتسوبیشی الکتریک در ایران می باشند که علاوه بر سیستم مرکزی VRF ،کولرهای گازی دیواری ، کست چهار طرفه و داکت اسپلیت میتسوبیشی الکتریک را هم بفروش می رسانند. قیمت سیستم تهویه مطبوع VRF میتسوبیشی الکتریک برای هرتن تبرید حدودا 750 دلار برای یونیت خارجی و 480 دلار برای یونیت داخلی مدل داکت توکار به صورت حدودی محاسبه می شود.

نمایندگی سیستم مرکزیVRF اوجنرال :

تنها نمایندگی برند اوجنرال در ایران شرکت تهویه نیا بوده که قیمت سیستم VRF این برند تقریبا هم رده برند های میتسوبشی الکتریک و دایکین می باشد. شرکت تهویه نیا فعال صنعت ساختمان در زمینه عرضه برندهای خوب دنیا از محصولات تهویه مطبوع است. در حال حاضر این شرکت با 8 برند اجنرال، گری، هیتاچی، کوکن، اشنایدر الکتریک، ویزمن و یازاکی همکاری مستقیم در عرضه محصولاتشان در ایران دارد.

برند های کره ای سیستم VRF :

قیمت مولتی وی LG سیستم جریان متغیر مبرد LG (VRF)  که تحت عنوان MULTI V شناخته می‌شود و دی وی ام سامسونگ به طور متوسط بین 10 تا 15 درصد پایین تر از برند های ژاپنی می باشد.

برند های چینی سیستم VRF :

گری نسل پنجم سیستم VRF اینورتر خود را به نام GMV5 درسال 2012 آغاز کرد. نمایندگی انحصاری فروش و خدمات پس از فروش سیستم وی آر اف گری در ایران تهویه نیا می باشد.

شرکت مدیا نسل ششم سیستم های وی آر اف خود را در آخرین رونمایی معرفی کرده که نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش این محصول را شرکت بدر تک به عهده دارد . قیمت های سیستم وی آر اف نسل 6 مدیا تقریبا هم رده وی آر اف گری بوده و از نظر عملکردی این دو برند را می توان در یک سطح قرار داد.

بیتا سرویس،مرکز اجرای لوله کشی تو کار کولر گازی، اسپلیت، داکت اسپلیت، اجرای لوله کشی داکت اسپلیت، نصب داکت اسپلیت، تعمیر و عیب یا اسپلیت، تعمیر و عیب یابی داکت اسپلیت(اسپلیت کانالی)، تعمیر و عیب یابی داکت اسپلیت(اسپلیت سقفی)، اجرای لوله کشی زیر کار تو کار و رو کار ، اجرای لوله مسی اسپلیت، کولر گازی، داکت اسپلیت ، اسپلیت کانالی، DUCT SPLIT 
اسپلیت یونیت کانالی، مولتی وی ،وی آر اف، multi v , vrf

جهت اطلاع از تعرفه نصب و سرویس سیستم های سرمایشی و گرمایشی بر روی عنوان زیر کلیک نمایید. نصب و سرویس سیستم های سرمایشی و گرمایشی در کرج و تهران
سرویس موتورخانه,عیب یابی موتور خانه,سرویس کار موتورخانه,موتورخانه, چیلر در موتورخانه, دیگ ها در موتورخانه,سرویس و عیب یابی موتور خانه در کرج و تهران

موتورخانه و نحوه سرویس کردن موتورخانه در کرج و تهران

تعمیر و نگه داری موتورخانه شامل کوچکترین کار موتورخانه مانند چک کردن فشار و دمای اجزای موتورخانه تا کارهای بزرگتر مانند تعویض و یا تعمیر قطعات موتورخانه می شود.
مشعل ,مشعل گازسوز,مشعل‌های دوگانه‌سوز,مشعل جت فشاری,مشعل‌های Air/Steam-Atomized,مشعل‌های Rotary Cup,مشعل‌های Low pressure atomizing,تعمیر و عیب یابی مشعل موتورخانه,مشعل های خانگی وصنعتی,مشعل با فشار كم,مشعل با سوخت مايع سنگين,مشعل گازي,مشعل سه گانه سوز,مشعل های دو سوخته گاز و مایع,تعمیر و راه اندازی مشعل شوفاژ در کرج و تهران

انواع مشعل و مراحل عیب یابی مشعل شوفاژ

مشعل دستگاهی است که با ترکیب مقدار معینی هوا و سوخت (به این عمل احتراق گفته می‌شود) در یک فضای ایمن، انرژی سوخت را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کند که در اثر این احتراق مقداری گاز نیز تولید شده که از راه دود کش خارج می‌شود.
 روش نصب رادیاتور,مزایای رادیاتور,خرید رادیاتور,ویژگی رادیاتور,نصب حوله خشک کن,انواع رادیاتور شوفاژ,نحوه اتصال رادیاتور,تعویض شیر رادیاتور,نصب شوفاژ,پره رادیاتور,قیمت نصب شوفاژ,محل نصب رادیاتور شوفاژ,نصب رادیاتور شوفاژ در کرج و تهران

انواع رادیاتور شوفاژ،مزایا و چگونگی نصب رادیاتور شوفاژ در کرج و تهران

رادیاتورهای شوفاژ یکی از پرکاربرد ترین تجهیزات گرمایشی در ساختمان های عمومی و منازل می باشند.نصب رادیاتور شوفاژ معمولا پس از پایان عملیات ساختمانی و همراه با نصب شیرالات صورت میپذیرد.
پکیج,مزایای پکیج,رسوب گیر پکیج,انواع پکیج,پکیج زمینی,پکیج دیواری,نصب پکیج 

مزایای پکیج نسبت به سایر وسایل گرمایشی و تعمیر پکیج در کرج و تهران

پکیج ها با استفاده از روش گرمایش محیط به کمک آب گرم از وجود متعدد بخاری ها در ساختمان می کاهد.