نصب کولر گازی,انواع کولر گازی,مصرف برق کولر گازی

انواع کولر گازی | اجزاء کولر گازی | مزایا و معایب کولر گازی | نصب کولر گازی

  • شنبه 25 خرداد 1398
  • 1276 نفر

کولر گازی نوعی دستگاه تهویه است که به کمک سیکل تبرید تراکمی، گرما را از اتاق گرفته و آن را در خارج اتاق دفع می‌کند. در بعضی دستگاه‌ها امکان معکوس کردن این سیکل یا چرخه وجود داشته و می‌توان کولر را تبدیل به پمپ حرارتی (به انگلیسی: Heat Pump) کرد و در فصل زمستان از آن برای گرمایش استفاده کرد.

جهت اطلاع از تعرفه نصب و سرویس سیستم های سرمایشی و گرمایشی بر روی عنوان زیر کلیک نمایید. نصب و سرویس سیستم های سرمایشی و گرمایشی در کرج و تهران

تعریف کولر گازی

کولر گازی نوعی دستگاه تهویه است که به کمک سیکل تبرید تراکمی، گرما را از اتاق گرفته و آن را در خارج اتاق دفع می‌کند. در بعضی دستگاه‌ها امکان معکوس کردن این سیکل یا چرخه وجود داشته و می‌توان کولر را تبدیل به پمپ حرارتی (به انگلیسی: Heat Pump) کرد و در فصل زمستان از آن برای گرمایش استفاده کرد.

اجزاء کولر گازی

اجزاء کولر گازی

کولرهای گازی از دو بخش مکانیکی و الکتریکی تشکیل یافته اند :

الف- بخش اصلی مکانیکی شامل :

کمپرسور
 

کندانسور ( تقطیر کننده )

 

اواپراتور ( تبخیر کننده )

 

ماده مبرد ( گاز خنک )

لوله مویی

ب- بخش اصلی الکتریکی شامل:

الکتروموتور فن به همراه پروانه
 

برد الکترونیکی

 فیوز حرارتی اتوماتیک ( overload )

 سنسور دما

خازن
 

تابلو برق

بخش اصلی مکانیکی کولر گازی

کمپرسور:

کمپرسور کولر گازی

در واقع قلب یک سیستم تبرید می باشد زیرا عمل آن مکش گاز از اواپراتور و رانش به طرف کندانسور می باشد. در یک سیستم تبرید تراکمی ، کمپرسور با ایجاد اختلاف فشار لازم جریان مبرد را از یک قسمت سیستم به قسمت دیگر برقرار می کند که این فشار در قسمت مکش ضعیف و در قسمت رانش قوی می باشد.کمپرسور های مورد استفاده در کولر های گازی معمولاًدر سه نوع پیستونی، روتاری و اسکرول تولید می شوند.

کمپرسور پیستونی:

عملکردی مشابه سیلندر و پیستون خودرو داشته که با هر بار رفت و برگشت پیستون مقداری از گاز مبرد موجود در محفظه کمپرسور به داخل سیلندر مکیده شده و تحت تراکم قرار گرفته و با فشار به داخل سیستم هدایت می شود.

کمپرسور های روتاری (دوار):

در این نوع کمپرسور ها با گردش ۳۶۰ درجه ای تیغه ها عمل مکش و کمپرس ماده مبرد انجام می گیرد، بدین ترتیب که وقتی گاز از دریچه ورودی وارد کمپرسور می شود ، در اثر چرخش تیغه ها و برخورد پره ها با گاز آن را با فشار به سوی لوله های خروجی هدایت می کند.

کمپرسورهای روتاری نسبت به کمپرسورهای پیستونی مصرف برق کمتری داشته و صدای حاصل از کارکرد آنها نیز کمتر است و در مجموع راندمان بالاتری نسبت به کمپرسورهای پیستونی دارند.

کمپرسور های اسکرول:

نوع دیگری از کمپرسورهای مورد مصرف در کولر های گازی می باشند که معمولاً در ظرفیت های بالا مورد استفاده قرار می گیرند . مکانیزم داخلی این کمپرسور ها از دو قطعه حلزونی شکل تشکیل شده که یکی ثابت و دیگری متحرک می باشد که حرکت حلزون متحرک باعث فشرده شدن گاز بین این دو شده و فشار لازم را در خروجی ایجاد می نماید. از مهمترین مزایای این کمپرسور ها راندمان بالا – صدای کم و طول عمر زیاد آن می باشد ولیکن قیمت بسیار بالاتری نسبت به سایر کمپرسورها دارند.

کندانسور:

کندانسور کولر گازی

مجموعه ای از لوله های مسی و صفحات آلومینیومی مشبک  با طراحی خاص می باشد که در بخش خارجی دستگاه (outdoor) قرارگرفته و وظیفه آن جذب گرمای گاز مبرد (در حالت سرمایش) ، یا دفع سرمای آن (در حالت گرمایش) و انتقال به محیط بیرون می باشد.

البته برخی تولید کنندگان در تولید لوله های اواپراتور و کندانسور از فلزات دیگری به غیر از مس نیز استفاده می نمایند، ولیکن در حال حاضر استفاده از لوله های مسی مناسب ترین گزینه می باشد.

اواپراتور:

اواپراتور کولر گازی

 

مجموعه ای از لوله های مسی و صفحات آلومینیومی مشبک  با طراحی خاص می باشد که در بخش داخلی دستگاه (Indoor) قرار گرفته و محل خنک سازی هوا (در حالت سرمایش) و یا دفع گرما (در حالت گرمایش) میباشد. به عبارتی هوای درون اتاق با مکیده شدن از قسمت بالای یونیت داخلی وارد محفظه  اواپراتور شده و پس از خنک شدن (در حالت سرمایش) و یا گرم شدن (در حالت گرمایش) از قسمت پایینی آن به سمت اتاق دمیده می شود.

ماده مبرد (گاز خنک کننده):

ماده مبرد با دریافت گرمای محیط در بخش اواپراتور کولر گازی از حالت مایع تبدیل به گاز شده و در بخش کندانسور با پس دادن گرما مجدداً به حالت مایع تبدیل می شود. نیروی لازم جهت چرخش گاز خنک کننده در سیستم توسط کمپرسور انجام می پذیرد.

گاز خنک کننده مورد استفاده در کولرهای گازی معمولاً R22بوده که در سالهای اخیر به دلیل حفاظت از لایه ازن ، با سایر گازهای سازگار با محیط زیست مانند   R410Aدر حال جایگزین شدن می باشد.  

لوله مویی:

وظیفه لوله مویی در کولرهای گازی افت فشار مبرد و ایجاد فرصت لازم جهت تبخیر آن در اواپراتور  می باشد.

الکترو موتور فن:

وظیفه الکتروموتور چرخش و کنترل سرعت پروانه  فن می باشد که با حرکت دورانی پروانه  دریونیت داخلی (indoor) هوای سرد شده در محفظه اواپراتور به درون اتاق هدایت می شود و در یونیت خارجی (outdoor) گرمای گرفته شده از گاز مبرد توسط لوله های کندانسور، به فضای بیرون پرتاب می گردد. (فن ایندور را فن اواپراتور و فن آوتدور را فن کندانسور نیز می نامند.ضمناً در اکثر کولرهای پنجره ای پروانه فن اواپراتور و کندانسور بر روی یک محور قرار داشته و توسط یک الکتروموتور نیروی چرخش هر دو پروانه تأمین می گردد).

برد الکترونیکی:

وظیفه صدور فرمان و کنترل عملکرد بخشهای مختلف دستگاه را به عهده دارد.

فیوز حرارتی اتوماتیک (Overload):

وسیله حفاظتی است که کمپرسور را در مقابل نوسانات برق، درجه حرارت بیش از حد و سایر موارد الکتریکی محافظت می کند.

سنسور تنظیم دما:

برای کنترل برودت و تنظیم میزان سرمای مورد نیاز محیط مورد استفاده قرارمی گیردکه معمولاً در روی اواپراتور نصب می گردد و فرمان قطع و وصل کمپرسور از این طریق صادر می شود.

خازن:

هدف از بکار گیری خازن عمدتاً افزایش گشتاور در زمان راه اندازی کمپرسور است و معمولاً یک خازن نیز برای راه اندازی موتور فن مورد استفاده قرار می گیرد.

تابلو برق:

برق مورد نیاز بخشهای الکتریکی را تامین مینماید.

انواع کولر گازی

کولر گازی یک تکه یا پنجره‌ای سرد و گرم

کولر گازی دو تکه (اسپلیت) سرد و گرم

کولر گازی پرتابل (قابل حمل)

کولر گازی ایستاده سرد و گرم

کولر گازی سقفی یا کاستی سرد وگرم

کولر گازی داکتی یا کانالی سرد و گرم (در این نوع ممکن است گرمایش به صورت کویل آب گرم باشد)

کولر گازی چند شعبه یا مولتی وی (در ظرفیت‌های 38000 BTU به بالا در دو نوع تک فاز و سه فاز تولید می‌شود)

کولر گازی دوتکه یا کولر گازی اسپلیت

کولر گازی اسپلیت از دو واحد مجزا ساخته می‌شود. یونیت خارجی شامل کمپرسور و کندانسور است که در خارج از ساختمان نصب می‌گردد و یونیت داخلی که واحد تبخیر (اواپراتور) در آن جای دارد درداخل ساختمان جای می‌گیرد. یونیت خارجی و یونیت یا پنل داخلی توسط دو لولهٔ مسی یا آلومینیومی به همدیگر مرتبط هستند. لولهٔ باریکتر گاز سرد را از یونیت بیرونی به یونیت داخلی منتقل می‌کند و لوله ضخیم‌تر کار خروج و انتقال گاز گرم را به یونیت و کمپرسور بیرونی به عهده دارد. این کولرها معمولاً دارای دستگاه کنترل از راه دور هستند.[۲] این نوع کولرها شامل دو مدل معمولی و اینورتر می‌شوند که در مدل اینورتر تا حداکثر شصت درصد (البته در شرایط ایده‌آل) از مصرف انرژی را نسبت به مدل معمولی کاهش می‌دهد.

کولر گازی پرتابل

کولر گازی پرتابل یا قابل حمل، در ظرفیت‌های پایین ساخته می‌شود و دارای حالت گرمایش نیز هست. این مدل کولر گازی دارای ریموت کنترل است و به دلیل شکل آن، برای فضاهای کوچک اجاره‌ای یا استفاده موقت استفاده می‌شود. تمام بخش‌های مختلف کولر گازی از جمله کندانسور، اواپراتور و… در یک مجموعه جا گرفته‌اند و در حالت سرمایش، گرمای موتور از طریق لوله خرطومی پشت دستگاه به بیرون انتقال پیدا می‌کند. در نتیجه، این لوله خرطومی باید به پنجره یا منفذی که هوا را به بیرون انتقال می‌دهد وصل گردد. در غیر این صورت، گرمای خارج شده از هوا دوباره از طریق همین لوله خرطومی به فضا برمی گردد و کار تهویه و سرمایش به درستی انجام نمی‌شود. اما در حالت گرمایش، نیازی به این کار نیست. گرمایش در این نوع کولر گازی از طریق هیتر انجام می‌شود که زیاد مقرون به صرفه نیست. اما امکان استفاده از این حالت در کولر گازی پرتابل در نظر گرفته شده‌است.

کولر گازی ایستاده

کولر گازی ایستاده بر خلاف پرتابل دو تکه است به این معنی دارای واحد خارجی و داخلی می‌باشند. پنل داخلی آن‌ها در داخل قرار می‌گیرد باید توجه داشت که پنل داخلی را نمی‌توان مانند پرتابل حمل و جابجا کرد و پنل خارجی باید در فضای بیرون نصب گردد. کولرهای ایستاده در دو نوع سه فاز و تک فاز (معمولی و اینورتر) تولید می‌شوند.کولر گازی ایستاده در ظرفیت 48000 BTU به بالا تولید می‌شوند به همین علت در سالن‌های وسیع و بسیار بزرگ مناسب می‌باشد و استفاده می‌گردد.


کولر گازی پنجره‌ای

کولر گازی پنجره‌ای شامل کندانسوری است که در انتهای این اتاقک و به سمت بیرون است و یک فن کندانسور در پشت آن است که هوا از طریق آن دمیده می‌شود و به حذف گرما از کندنسورکمک می‌کند. این کولر گازی‌ها به دلیل نداشتن ریموت کنترل و نداشتن حالت گرمایش، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کولرگازی دارای اینورتر (inverter) یا مبدل

نسل جدید کولرهای گازی یا اسپلیت‌ها، کولرهای گازی دارای اینورتر یا مبدل می‌باشد. از اینورتر برای تغییر سرعت موتور کمپرسور طوری استفاده می‌شود که دما پیوسته در نقطه تنظیم شده ثابت باقی بماند. واحدهای اینورتر جریان مستقیم شامل یک درایو فرکانس-متغیر هستند که می‌تواند سرعت الکتروموتور کمپرسور (یعنی ظرفیت سرمایش/گرمایش دستگاه) را با توجه به نیاز تغییر دهد. یک میکروکنترلر، پیوسته از دمای محیط نمونه برداری کرده و سرعت موتور کمپرسور را تنظیم می‌کند.این کار باعث صرفه جویی مصرف برق و افزایش عمر دستگاه می‌شود.در کولرهای اینورتر با توجه به کمپرسور و قطعات و مدارهای فرمانی که در آن کار برده شده‌است سیستم به نوعی طراحی شده که کمپرسور هیچ‌گاه کاملاً از مدار خارج نمی‌شود تا برای روشن شدن دوباره جریان بالایی بخواهد بلکه دور حرکتی یا قدرت موتور به حداقل خود خواهد رسید تا برای خنک کردن مجدد محیط نیاز به جریان بالایی برای استارت نباشد.

داکت اسپلیت و کولر گازی  سقفی کانالی 

داکت اسپلیت یکی از رایجترین سیستم های تهویه مطبوع در سطح جهان بوده و امروزه بطور گسترده ای مورد توجه سازندگان واحد های مسکونی و اداری می باشد، همچنین این سیستم جزء اقتصادی ترین و به صرفه ترین سیستم های تهویه مطبوع موجود می باشد. داکت اسپلیت همانند اسپلیت دیواری از یک یونیت داخلی در سقف کاذب قرار گرفته و پوشیده می باشند و یک یونیت خارجی کندانسور تشکیل شده است که توسط لوله های مسی به یکدیگر متصل می گردند. یونیت داخلی بوسیله کانال های مخصوص هوای سرد و گرم را به فضاهای مستقل انتقال می دهد. سیستم گرمایش در داکت اسپلیت ها می تواند از کویل آبگرم که توسط موتورخانه یا پکیج گرمایشی آبگرم را دریافت میکند استفاده کند. از دیگر ویژگی های داکت اسپلیت فضای کمتر اشغال شده بدلیل نصب در سقف می باشد.از  فاکتور های مهم در داکت اسپلیت ها میزان مصرف انرژی آنهاست که با استفاده از برچسب انرژی می توانید راندمان دستگاه را با توجه به انرژی مصرفی مشخص کنید. کمپرسور اینورتر و معمولی تاثیر مستقیم بر مصرف انرژی دستگاه دارد.

مزایای کولر گازی اسپیلت

* از مزایای مهم آن کم کردن آلودگی هواست . زیرا دارای فیلتر ضد آلرژی می باشد

* ظرفیت بالا برای گرم و سرد کردن منازل.

* برای هر واحد ساختمانی به طور جداگانه نصب می شود.

* دارای ترموستات دمایی می باشد تا بتوانید دمای محیط را تا هر مقدار کنترل کنید. این باعث می شود تا هر زمان کسی در محل نبود * سیستم کار نکند.این موضوع باعث صرفه جویی در پول و انرژی می شود.

* مزیت دیگر این سیستم ها خنک کردن تمام فضا در مدت زمان کم و به طور یکنواخت می باشد.

* همچنین صدای کم آن در منزل ایجاد مشکل نمی کند

معایب کولرگازی چیست؟

* یکی از مهم ترین معایب سیستم های اسپلیت هزینه بالای آن است. هزینه متوسط هر تن تبرید 2000 دلار می باشد.

* همچنین این سیستم ها حدود %25 انرژی بیشتری نسبت به کولرهای گازی مصرف می کند.اما با پیشرفت روز افزون تکنولوژی،امروزه کولرهای گازی اینورتر یا همان کم مصرف وارد بازار شده اند که هزینه­های بالای برق مصرفی ناشی از مصرف کولرگازی را به مقدار چشمگیری کاهش داده اند.

نصب کولر گازی

بیتا سرویس نمایندگی نصب کولر گازی در تهران دارای بیش از 50 نیروی فوق تخصصی و با تجربه بوده و کلیه نصاب های این مرکز دارای مجوز های لازم از مراکز فنی و حرفه ای  می باشند. در این مرکز نصاب کولر گازی پس از برقراری تماس مشتریان و هماهنگی های لازم بلافاصله در محل حضور به عمل می آورد.

تعمیر انواع کولر گازی

تعمیر کولرگازی،  تعمیر اسپیلت  در محل تخصص میخواهدو برای حفظ طول عمر کولرگازی خود ، جهت تعمیرات باید آن را به تعمیرکار کولرگازی مرتبط سپرد ، مجموعه بیتا سرویس نمایندگی تعمیرگاه مجاز کولرگازی  با سابقه ای درخشان و طولانی در امر تعمیرات کولرگازی ، با شعبات مختلف در سراسر تهران و دارای تکنسینهای متعهد و مجرب مفتخر است خدمات کولرگازی را با ضمانتنامه رسمی و قطعات فابریک در همان روز ارائه دهد .

خدمات دیگری که بیتا سرویس ارائه می دهد:

نصب پمپ آب

تعمیر پمپ آب

نصب پکیج

تعمیر پکیج

نصب فن کوئل 

تعمیر فن کوئل

نصب اسپلیت

تعمیر اسپلیت

و....

جهت اطلاع از تعرفه نصب و سرویس سیستم های سرمایشی و گرمایشی بر روی عنوان زیر کلیک نمایید. نصب و سرویس سیستم های سرمایشی و گرمایشی در کرج و تهران
سرویس موتورخانه,عیب یابی موتور خانه,سرویس کار موتورخانه,موتورخانه, چیلر در موتورخانه, دیگ ها در موتورخانه,سرویس و عیب یابی موتور خانه در کرج و تهران

موتورخانه و نحوه سرویس کردن موتورخانه در کرج و تهران

تعمیر و نگه داری موتورخانه شامل کوچکترین کار موتورخانه مانند چک کردن فشار و دمای اجزای موتورخانه تا کارهای بزرگتر مانند تعویض و یا تعمیر قطعات موتورخانه می شود.
مشعل ,مشعل گازسوز,مشعل‌های دوگانه‌سوز,مشعل جت فشاری,مشعل‌های Air/Steam-Atomized,مشعل‌های Rotary Cup,مشعل‌های Low pressure atomizing,تعمیر و عیب یابی مشعل موتورخانه,مشعل های خانگی وصنعتی,مشعل با فشار كم,مشعل با سوخت مايع سنگين,مشعل گازي,مشعل سه گانه سوز,مشعل های دو سوخته گاز و مایع,تعمیر و راه اندازی مشعل شوفاژ در کرج و تهران

انواع مشعل و مراحل عیب یابی مشعل شوفاژ

مشعل دستگاهی است که با ترکیب مقدار معینی هوا و سوخت (به این عمل احتراق گفته می‌شود) در یک فضای ایمن، انرژی سوخت را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کند که در اثر این احتراق مقداری گاز نیز تولید شده که از راه دود کش خارج می‌شود.
 روش نصب رادیاتور,مزایای رادیاتور,خرید رادیاتور,ویژگی رادیاتور,نصب حوله خشک کن,انواع رادیاتور شوفاژ,نحوه اتصال رادیاتور,تعویض شیر رادیاتور,نصب شوفاژ,پره رادیاتور,قیمت نصب شوفاژ,محل نصب رادیاتور شوفاژ,نصب رادیاتور شوفاژ در کرج و تهران

انواع رادیاتور شوفاژ،مزایا و چگونگی نصب رادیاتور شوفاژ در کرج و تهران

رادیاتورهای شوفاژ یکی از پرکاربرد ترین تجهیزات گرمایشی در ساختمان های عمومی و منازل می باشند.نصب رادیاتور شوفاژ معمولا پس از پایان عملیات ساختمانی و همراه با نصب شیرالات صورت میپذیرد.
پکیج,مزایای پکیج,رسوب گیر پکیج,انواع پکیج,پکیج زمینی,پکیج دیواری,نصب پکیج ,تعمیر پکیج,تعمیر پکیج در تهران,تعمیر پکیج در کرج,تعمیر پکیج در کرج و تهران

تعمیر پکیج | مزایای پکیج نسبت به سایر وسایل گرمایشی و تعمیر پکیج در کرج و تهران |

پکیج دیواری ، یکی از کم مصرف ترین و به صرفه ترین سیستم گرمایشی دنیاست اما پس از گذشت چند سال ممکن است که فرسوده شوند و نیاز به تعمیر پکیج داشته باشند. هنگامی که مشکلی برای پکیج و آبگرمکن دیواری به وجود می آید باید سریعا برای تعمیر پکیج دیواری خود اقدام کنید و برنامه ای برای سرویس پکیج دیواری در نظر بگیرید. زیرا اگر یک پکیج دچار خرابی و یا از کار افتادگی شود ، زندگی ساکنان را مختل می کند .