کمپرسور داکت اسپلیت جزو اصلی ترین قطعات تشکیل دهنده ی داکت اسپلیت می باشد که در صورت ایجاد اختلال در عملکرد این دستگاه باعث می شود تا داکت اسپلیت نتواند به صورت طبیعی به کار خود برای خنک کردن محیط ادامه دهد. این قطعه به متراکم کردن و افزایش فشار انواع گازها در سیکل تبرید تراکمی کمک می کند تا هوای خنک مورد نیاز به اتاق ها و دیگر نقاط منتقل شود. برای این که در مورد این قطعه اطلاعات بیشتری کسب کنید با ما همراه باشید.
کمپرسور داکت اسپلیت چیست؟
کمپرسور داکت اسپلیت به عنوان قلب تپنده سیکل تبرید تراکمی به شمار می رود و در مورد محل قرارگیری این قطعه باید بگوییم که در داخل کندانسور داکت اسپلیت قرار می گیرد. انرژی مورد نیاز برای حرکت را از طریق انرژی الکتریکی دریافت می کند. با توجه به این که کمپرسور داکت اسپلیت در مدل های مختلف (پیستونی، اسکرال و روتاری) طراحی و تولید می شوند شما می توانید با توجه به بودجه ای که برای خرید در نظر گرفته اید یکی از کمپرسورها را انتخاب کنید. با توجه به این که کمپرسور از تجهیزات اصلی تشکیل دهنده ی داکت اسپلیت محسوب می شود گران قیمت می باشد و در صورت خرابی و ایجاد اختلال باید هزینه ی زیادی را برای خرید این قطعه پرداخت کنید.
نحوه ی کارکرد کمپرسورها به چه صورتی می باشد؟
برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که گاز مبرد بعد از این که وارد کمپرسور می شود متراکم می شود و بعد از آن برای خارج شدن با فشار و دمای بالا از کمپرسور خارج خواهد شد. پس از این خارج شد توسط لوله ای فشارقوی به طرف کندانسور انتقال پیدا می کند و پس از این که به واسطه ی فن آکسیال در کندانسور خنک شد و حرارت به وجود آمده را از دست داد به مایع مبرد تبدیل می شود. این مایع پس از عملیات خنک سازی به واسطه ی کندانسور به طرف شیر انبساط جریان پیدا می کند و بعد از خروج از شیر انبساط و یا لوله مویین دچار افت فشار می شود. هم چنین باید بگوییم که مایع مبرد در پنل داخلی به واسطه ی جذب گرمای محیط داخلی دوباره به گاز مبرد تبدیل می شود و به کمپرسور برمی گردد.
بهترین برندهای کمپرسور داکت اسپلیت موجود در بازار کدام اند؟
- کوپلند: تولید کننده کمپرسور اسکرال
- الجی: تولید کننده کمپرسور روتاری با قدرت متوسط
- پاناسونیک: تولید کننده کمپرسور روتاری
- میتسوبیشی: تولید کننده کمپرسور روتاری در ظرفیت های مختلف
- هایلی: تولید کننده کمپرسور روتاری هایلی
قیمت کمپرسور داکت اسپلیت
در تعیین قیمت کمپرسور داکت اسپلیت پارامترهای مختلفی اعم از مدل، برند، قدرت و دیگر ویژگی های فنی متغیر می باشد. جهت استعلام قیمت می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید و بعد از کسب اطلاعات دقیق درباره قیمت ها با توجه به بودجه ای که برای خرید در نظر گرفته اید یکی از مدل ها را برای خرید انتخاب کنید.
انواع کمپرسور داکت اسپلیت
در این به بررسی انواع کمپرسور از نظر برق مصرفی و نوع عملکرد خواهیم پرداخت.
انواع کمپرسور از نظر نوع عملکرد به شرح زیر می باشد.
کمپرسور روتاری
کمپرسورهای روتاری به عنوان یکی از جدیدترین مدل های کمپرسورها محسوب می شود و در مواردی بر نصب بر روی داکت اسپلیت انتخاب می شوند که قرار باشد از داکت اسپلیت های در مناطق معتدل (شمال کشور یا تهران) استفاده شود. این کمپرسور در مقایسه با نوع پیستونی، مصرف انرژی و صدای کمتری را هنگام کارکرد تولید خواهد کرد. مکش و فشرده سازی مبرد توسط تیغه های کمپرسور که دارای زاویه ی 360 درجه هستند انجام می شود. هنگام خرید کمپرسورهای روتاری باید به این نکته ی مهم توجه داشته باشید که این قطعه در دو مدل معمولی و T3 (مناسب برای مناطق گرمسیری) طراحی و تولید می شود.
کمپرسور پیستونی
کمپرسور پیستونی جهت فشرده سازی از پیستون و سیلندر کمک می گیرد. انتخاب این کمپرسور گزینه ی مناسبی برای استفاده در مناطق جنوبی و گرمسیری می باشد. در مورد میزان مصرف برق این قطعه باید بگوییم که میزان مصرف برق بالایی دارد.
کمپرسور اسکرال
کمپرسور اسکرال (کمپرسور حلزونی یا مارپیچ) به گونه ای طراحی و تولید شده است که معمولاً یکی از صفحات آن ثابت و صفحه ی دیگر آن از نوع متحرک می باشد. در مورد نوع عملکرد این دستگاه باید بگوییم که گاز از لوله ورودی وارد کمپرسور شده و به واسطه ی تیغه های 360 درجه فشرده خواهد شد. ظرفیت در نظر گرفته شده برای این کمپرسورها معمولاً از 3 تن تبرید شروع می شود و نسبت با دیگر مدل ها می توانید برای مدت زمان طولانی تری از این کمپرسور استفاده کنید.
انواع کمپرسور از نظر نوع برق مصرفی به شرح زیر می باشد.
کمپرسور دور ثابت
کمپرسور دور ثابت به گونه ای طراحی و تولید می شود که به خاطر خاموش و روشن شدن های مکرر مصرف برق بسیار بالایی دارند. انتخاب این کمپرسور در مواردی گزینه ی مناسبی برای انتخاب می باشد که قرار باشد در سیستم های تهویه مطبوع معمولی و فاقد کیت اینورتر مورد استفاده قرار بگیرد.
کمپرسور اینورتر
کمپرسور اینورتر (کمپرسور کم مصرف) به عنوان یکی از کاربردی ترین نوع کمپرسورهای موجود در بازار محسوب می شود که به خاطر طراحی انتخاب شده در تولید این قطعه و انتخاب فناوری اینورتر در ساختار این مدل، بهینه سازی و صرفه جویی در مصرف انرژی و برق را برای شما فراهم کرده است. هم چنین دیگر نیاز نیست نگران خاموش و روشن شدن های متوالی این قطعه باشید. داکت اسپلیت اینورتر از محصولات کم مصرف و محبوب بازار میباشد.
انواع کمپرسور از نظر نوع جریان ورودی به شرح زیر می باشد.
کمپرسور تک فاز
کمپرسور تک فاز با توجه به حداکثر ظرفیت فیوز محل نصب و نوع موتور و تا ظرفیت 42000 امکان استفاده از آن ها وجود دارد.
کمپرسور سه فاز
داکت اسپلیت هایی که ظرفیت 48000 و یا بیشتر را دارند به خاطر این که دارای محدودیت از نظر ظرفیت فیوز امکان تولید آن ها تنها با برق سه فاز امکان پذیر می باشد.
تعمیر کمپرسور داکت اسپلیت
همان طور که می دانید کمپرسور به عنوان قلب داکت اسپلیت شناخته شده است و در صورت بروز هرگونه مشکل در عملکرد این قطعه باعث می شود تا کار داکت اسپلیت با مشکل رو به رو شود. زمانی که کمپرسور داکت اسپلیت با مشکل رو به رو می شود بهتر است آن را خاموش کنید، چون ممکن است منجر به سوختگی کمپرسور شود و در این صورت باید هزینه ی بالایی را برای تعمیر و یا تعویض آن پرداخت کنید.
بهتر است برای تعمیر کمپرسور داکت اسپلیت از یک تکنسین حرفه ای کمک بگیرید. تکنسین های حرفه ای دارای آموزش و تجربه لازم برای تشخیص و رفع مشکلات مربوط به کمپرسور داکت اسپلیت هستند. مشکلاتی که برای کمپرسور به وجود می آید می تواند شامل عدم کارکرد کمپرسور، صدای نامطلوب، نشتی هوا، خرابی قطعات الکترونیکی و... باشد. تکنسین در ابتدا با توجه به نوع مشکلی که شما اعلام کرده اید، تست های لازم را بر روی کمپرسور انجام خواهد داد. سپس با تجهیزات دیاگنوستیک و دانش فنی خود، مشکل را تشخیص می دهد و بازیابی و تعمیر آن را آغاز می کند. در برخی موارد، ممکن است نیاز به تعویض قطعات داشته باشد.
مشکلاتی که باعث می شود تا کمپرسور داکت اسپیلت نتواند به درستی کار کند.
- لوله کشی داکت اسپلیت به صورت استاندارد انجام نشده باشد.
- نوسانات برق
- خرابی ترموستات داکت اسپلیت
- خرابی کنتاکتور
- میزان گازی که در مدار داکت اسپلیت در جریان می باشد کم شده باشد.
- کندانسور و اواپراتور به خاطر قرار گرفتن در معرض گرد و خاک کثیف شده باشد و یا این که راه هوا در بین فین ها مسدود شده باشد.
- در صورتی که برای کار کردن داکت اسپلیت را به صورت اتوماتیک نکرده باشید این مسئله باعث می شود تا دمای کمپرسور بالا برود و منجر به کم شدن سرما و یا گرما شود.